Nyt on uudet sivut, mutta ne ei oikein saa osumia Googlessa, vaikka hakukoneoptimointi pitäisi olla tehty viimeisen päälle. Bloggasinpa koottuja vinkkejä mitä ennakkotöitä pitää tehdä, että hakukoneet näkevät tekemäänne hakukoneoptimointia:
Nettisivuista on hyvä luoda sitemappi, joka löytyy usein kotisivujen juuresta nimellä sitemap.xml (esim. kooders.fi/sitemap.xml). Tämä on lista sivuston sisällöstä tietokoneen ymmärtämässä muodossa josta on helpompi tarkastella onko sivustolle tullut uutta sisältöä.
Kun sivuston sitemapin ilmoittaa Googlelle pystyy hakukone helposti sivulistoja vertaamalla toteamaan milloin sivuston sisältö on muuttunut.
Google Analyticsillä saat ilmaiseksi kerättyä tietoa sivustokävijöistä ja kävijöiden käyttäytymisestä. Vaikka et heti aikoisikaan alkaa analytiikkaa syvemmin tutkimaan kannattaa kuitenkin alkaa jo keräämään tietoa jota voi sitten tutkiskella vaikka myöhemmin.
Katso myös aiempi 5 vinkkiä Google Analyticsiin!
Sivuston jouheva toimivuus on tärkeää myös hakukonenäkyvyyden osalta. Välimuisti (cache) työkalulla sivustosta saadaan nopeammat vierailijoille jolloin käyttäjän kokemus on merkittävästi näppärämpi.
Kun Googlailet jotain yritystä olet varmaan nähnyt hakutulosten oikeassa laidassa tietoa ja kuvia kyseisestä yrityksestä? Näitä voit määrittää omalle yrityksellesi Google My Business-tilillä. Valitse osuvimmat kuvat, aukioloajat ja palvelut. Tiedät yrityksestäsi tässä suhteessa enemmän kuin robotti.
Olipahan uudet sivut tai vanhat sivut, niin sinne halutaan liikennettä. Jos siulle tulee etenkin uudet sivut, niin kannattaa somettaa siitä! Kun hakukoneet näkevät "jaha täällä päivittyi sisältä ja se johti isoon määrään liikennettä" aletaan sivustollesi ohjaamaan väkeä kun sisältö seuraavan kerran päivittyy.
Miikan hypisteltävänä Lucleonin nahkainen suojakuori kannettavalle tietokoneelle
Kielimallit osaa nykyään käydä toisien nettisivuilla ja tarvittaessa kopioida artikkeleita. Näitä jos aletaan julkaista monien eri toimijoiden sivuilla ei hakukoneet enää tiedä mihin ohjata käyttäjiä.
Jos kotisivujen analaytiikkaa ei ole tullut tarkasteltua aiemmin, niin ala seuraamaan ainakin näitä avainlukuja!