Olen päässyt yrittäjä-taipaleellani todistamaan tilanteita joissa firma on saanut ensimmäisen "oikeasti ison" asiakkaan. Sitten kun sieltä on tarjottu paljon tekemistä on heille allokoitu kokoajan enemmän ja enemmän tekijä resursseja. Sitten pikkuhiljaa kaikesta tekemisestä on alettu suurelta organisaatiolta laskuttamaan vähän enemmän kuin muilta. Sitten aletaan tekemään hutiloiden "niitä muita töitä", kun niistä ei saa laskuttaa niin paljoa.
Mutta mitäs sitten kun tämä iso asiakas lähtee? Joskus syynä voi olla, että suuri asiakas huomaa tulleensa ylilaskutetuksi, mutta lopulta sillä ison asiakkaan lähtemisen syyllä ei ole merkitystä.
Haluan vaan varoitella, että liiketoimintaa ei kannata perustaa vain yhden asiakkaan - tai muuten yhden tulovirran varaan.
Ahneella on paskanen loppu
- Keskisuomalaisia sananlaskuja, Laukaa (ainakin Wikisitaattien mukaan)
ERP eli enterprise resource planning eli toiminnanohjausjärjestelmä. Mitä se voipi olla, mitä se usein on ja miten ERP voidaan ajatella yhdenlaisena tukikohtana toiminnan tiedoille.
Markkinoilla on yllättävän paljon ohjelmistoja videoneuvotteluihin, pikaviestintään, livestreamaamiseen ja videoeditointiin jotka ovat jopa parempia kuin maksulliset sisaruksensa.
Koulut on ihan mahtava juttu ja etenkin itselleni koulu on ollut erittäin tärkeä kokemus. Kantamme on ollutkin, ettei voi olettaa koulusta valmistuvan ihmisen olevan sen valmistuneen alan ammattilainen.