Jokaisella meistä on jonkinlaisia asiakaskokemuksia. Niistä pääsääntöisesti huonot, sekä todella hyvät jäävät erityisesti mieleen. Palautetta on myös tärkeää saada itselle, sillä olipa se huonoa tai hyvää, niin aina silti tarpeellista. Rakentavasta palautteesta voi oppia. Tietoon tulee niitä asioita, joissa voi parantaa omaa tekemistä ja mitä asioita ei ainakaan jatkossa tee. Positiivinen palaute taas kannustaa ja auttaa sitä kautta antamaan entistä parempaa palvelua jatkossakin.
Itsekin sain hiljattain palautetta asiakkailta, joiden projektissa sain olla tiiviisti mukana alusta loppuun. Projekti alkoi sillä, että olin itse tutkinut Joensuun alueella yrityksille myönnettäviä tukia, joista Kontiolahden Loikkaseteli oli yksi. Sen myötä aloin ottaa yhteyttä Kontiolahtelaisiin yrityksiin, että olisiko heillä tarvetta kehittää omia palvelujaan digitaalisesti, koska silloin taas me voisimme olla apuna. Kuljetuspalvelu Kija oli yksi heistä, jotka kiinnostuivat kehityksestä. Nettisivujen tarve oli ollut jo jonkin aikaa ajatuksissa.
”Aloituspalaveri onnistui hyvin lämminhenkisesti. Siinä kuunneltiin toiveita ja osattiin esittää myöskin hyviä perusteluja. Jatkossa on pidetty tosi hyvin huolta sähköpostin välityksellä ja neuvottu kotisivujen käytössä. Myös sivujen valokuvaussessio onnistui hyvinkin sujuvasti.” - Näin kaunista oli meidän saamamme palaute.
Neuvoin Kuljetuspalvelu Kijan yrittäjiä Kirsiä ja Jannea hakemaan Loikkaseteliä, joka heille lopulta myönnettiin. Kun aloimme suunnitella projektin toteutusta, tulivat Kirsi ja Janne ensimmäiseen palaveriin toimistollemme. On aina kiva saada tavata asiakkaita kasvotusten. Silloin saa parhaiten luotua yhteyden, sekä poimittua kaikki tarpeelliset asiat ja ajatukset suunnittelun pohjaksi. Kun suunnitelma oli valmis, sivuston tekeminen saatiin aluille ja hetkeä myöhemmin sovimme myös kuvauspäivän, jolloin minä kävisin heidän kuvaamassa autoja sekä itse yrittäjiä, jotta saataisiin kuvia nettisivuille.
Kuvauspäivä oli kaunis ja luminen. Kuvaukset tehtiin Kirsin ja Jannen kodin pihassa, ja samalla pääsimme tutustumaan toisiimme lisää kahvikupposten äärellä. Silloin jo mietin, että tätä työni on parhaimmillaan. Aitoa kohtaamista asiakkaiden kanssa. Pian kuvausten jälkeen Kirsi ja Janne pääsivät näkemään jo hahmotelman siitä, miltä valmis sivusto tulisi näyttämään. Suunnitelma hyväksyttiin ja sisältöä viimeisteltiin. Kauniin talvipäivän kuvan pääsivät sivuille kertomaan tarinaa yrittäjistä ja heidän palveluistaan.
Vaikka nykyisin on helppo toteuttaa monet projektit kokonaan sähköisesti, pitkänkin matkan päähän, niin silti parasta on aidot kohtaamiset. Se on usein myös itselleni tärkeä prioriteetti, kun etsin sopivaa palveluntuottajaa. Ei niinkään löytää se kaupungin taitavin tyyppi, vaan se, kenen luokse on kiva mennä. Toki riippuu paljon myös palvelusta. Kuitenkin jos nämä asiat yhdistyisivät samassa paikassa, niin mikäpä olisi sen parempaa. Hyviä asiakaskokemuksia voi luoda ystävällisellä asiakaspalvelulla, aidolla kohtaamisella, sekä onnistuneella lopputuloksella tai tuotteella. Mikäli nämä asiat täyttyvät seuraavan kerran tuotetta tai palvelua ostaessasi, niin muistathan antaa hyvää palautetta. Etenkin näinä aikoina tuo palaute voi antaa yrittäjälle erityistä voimaa, sekä luottamusta tulevaan.
Kaamosaika; pimeää, märkää ja väsyttävää. Ennen töihin lähtöä on pimeää ja töistä tullessa on pimeää. Miten tästä ajasta selviää ehjin nahoin? Hyvät yöunet, aikatauluttaminen sekä D- ja Digivitamiini voivat auttaa.
Asiakkaan tunteiden ja tarpeiden huomioonottaminen asiakaspalvelutilanteisssa on usein jopa tärkeämpää, kuin lopputulos. Ihmisten kohtaamista harvoin opitaan kirjoista, mutta asiakaspalvelussa se on osaamisen lisäksi yksi tärkeimmistä taidoista.
Nykyisin esimerkiksi robotiikalla helpotetaan hyvin paljon ihmisen työtä. Kotona voi olla käytössä esimerkiksi robotti-imuri tai -ruohonleikkuri.