Inspiraationa näin kliseisesti sellainen aihe kuin lomilta paluu näin elokuun kynnyksellä: Kooders sai palautetta, tässä toimiston ollessa kiinni kesälomaviikon ajan, hämmentyneellä sävyllä "niin te vaan olette aina siellä somessa". Siis silloinkin, kun koko muu Suomi pysähtyy kesäkuukausien ajaksi. Mielestäni Antti Holma, uusimmassa podcastissaan "Auta Antti", maalasi hauskan (ja totuudenmukaisenkin) kuvan suomalaisesta kesäisestä katukuvasta
"Ja sitten, kun kesä tulee --, niin silloin on aina ihan parasta kävellä Helsingissä, kun kaikkien liikkeiden ovissa on laput, että 'Heippuli, ollaan lompsittu lomille ja avaamme uudestaan syyskuun lopussa ja siitä eteenpäin ollaan auki maanantaista keskiviikkoon kello 10 viiva 14 ja sitten ja lähdetäänkin joululomille, joita vietetäään pääsiäiseen asti tervetuloa!'".
Miksi yrityksen pitäisi "kadota" vaikka lomalla ollaankin?
Kooders selvästikin erottui, kun pidimme edes jollain tavalla päätämme pinnalla somen loppumattomassa suossa myös näin kuumimpana loma-aikana heinäkuussa, vaikkemme kuitenkaan niin kovalla volyymilla mölynneetkään kuin normaalisti. Aina ei tarvitsekaan markkinoida mielipuolisella raivoilla, joskus tarvitsee vain pysyä pienellä panostuksella ihmisten mielissä. Esimerkiksi näin loma-aikaan tälläiseen tulee juuri sopiva rako, pienellä panostuksella pääsee pitkälle. Markkinoinnin ei pitäisikään pitää kesälomaa, vaikka työtekijät pitäisivätkin. Kaikki ostopäätöksiä tekevät henkilöt eivät todennäköisesti vietä samaan aikaan kesälomiaan juuri teidän kanssanne ja tutkimuksen mukaan heinäkuu on heti joulukuun jälkeen kiivain vähittäiskaupan myyntikuukausi. Miksi ihmeessä siis heittää hukkaan tälläinen markkinarako?
No kuinka brändätä ja markkinoida kesäisen kevyesti? Ilpon viimeisin blogikirjoitus julkaistiin lomaviikosta huolimatta. Blogi ja kuvien lisääminen sosiaaliseen mediaan onkin mitä parhain keino ylläpitää markkinointia kevyesti, sillä blogikirjoituksen tai kuvajulkaisun voi tehdä helposti myös etukäteen ja julkaista silloin, kun toimistolla ei ole hikoilemassa kukaan. Hyvä on kuitenkin muistaa, vaikka farkut vaihtuvatkin verkkarihousuun ja kaljaa tissutellaan auringon ääripäästä toiseen, pidä mielessä, että tekstin sävy on myös (tärkeä) osa brändiä. Eri yrityksiltä odotetaan erisävyistä ulosantia riippuen yrityksen luomasta brändistä ja yrityksen toimialasta sekä yrityksen kohderyhmästä. Ei ole esimerkiksi mitään sattumaa, että Miikka avaa joka kerta podcastit ja erilaiset tilaisuudet samalla esittäytymisellä "Terveppä terve! Minä olen Koodersin Miikka". Tuttua ja turvallista, odotettua ja jo brändiin kuuluvaa.
via GIPHY
Siinä missä seuraavan kerran tilaat messuille uutta markkinointimateriaalia ja esitteitä, mikset tilaisi samalla myös muutaman brädätyn t-paidan tai mainosmakeisia ja vielä logosta tarroja lisäksi? Brändituotteilla saa helposti ja kevyesti lisänäkyvyyttä siellä missä ihmiset ovat ja yritys näkyy myös tapahtuman jälkeenkin.
Koodersin uudet tiimipaidat mukailevat uudehkoa mukahauskaa teemaa aiempien "Tämä on kynä"-kynien tavoin ja ovat kääntäneet katseita ihmisvilinässä. Paitoihin on lisätty jokaiselle personoitu ikoni, oma nimi ja nicki. Uniikkien vakkarikoodarien paitojen lisäksi suunniteltiin hieman ympäripyöreämmät versiot, joita voidaan antaa vaikka harkkareille pidettäväksi. Yrityksen brändivaatteissa kulkeminen tuottaakin markkinointia ikäänkuin itsestään, kun brändituotteilla varustettu kesähessu toimii liikkuvana mainostolppana. "Kooders merchiin" kuuluu myös konnalogolla varustetut räppikattilat ja Ilpolta onkin useamman kerran kysytty Joensuun ulkopuolella, että mistä saa tuollaisen cäpin ostettua, kun kyselijät eivät aluksi tiedä ihailevansa salakavalaa brändäykseen ja markkinointiin valjastettua mainostekstiiliä.
Brändää ja markkinoi, vaikka olisit minkä kokoinen yritys, henkilöbrändäystä unohtamatta!
Tässä muutama vinkki, joilla pääset polkaisemaan koodariuran käyntiin.
Opinnollistaminen on mahtava vaihtoehto jos haluat käydä AMK opintosi Koodersilla!
Vertaiskauppa, löytyykö sinulta myymisen sekä ostamisen jalo taito?