Nettisivut ovat yrityksen käyntikortti netissä sekä edustavat yrityksen brändiä, ja ovat joskus jopa yrityksen toiminnan perusta esimerkiksi yhdistettynä verkkokauppaan, joten niiden sisältö on erinomaisen tärkeää. Nettisivujen varsinaisen sisällön osuus on merkittävässä roolissa monelta eri näkökulmalta. Millaista sisältöä nettisivuille kannattaa siis luoda ja mitä tulee ottaa huomioon?
Kenelle nettisivujesi teksti ja muu sisältö on suunnattu? Kenelle oikeasti haluaisit sisällön suunnata? Onko sisältö yrityksen brändin mukaista?
Näihin kysymyksiin vastauksia miettimällä saat nettisivuillesi oikean suunnan. Oikeanlainen sisältö tavoittaa ja pitää kiinni juuri ne asiakkaat, joille haluat myydä. Sinäkin teet ostopäätöksesi tunteen perusteella, siihen on todennäköisesti vaikuttanut se, että tunnet että valitsemasi yrityksen ulosanti on ollut sinulle juuri sopivaa. Siksi suuntaa nettisivujesi sisältö juuri sille asiakaskunnalle, jolle haluat tarjota palveluitasi. Älä suuntaa tekstiä massoille, vaan juuri niille, jotka tekevät tuotteesi tai palvelusi osalta ostopäätöksen. Puhu, laula, huuda äänellä, jolla toivomasi asiakas sinut kuulee.
On hyvä pohtia myös, miten ja mitä kerrot palveluistasi? Millaista teksti on? Kerro tuotteista, palveluista, yrityksestä, lupauksistanne sillä kielellä, millä toivotut asiakkaat haluavat lukea. Jos myytte vaikkapa kestävästi ja ekologisesti valmistettuja tuotteita, pääpainon olisi esimerkiksi hyvä olla tekstissä siinä, miten, mistä ja missä tuotteet ovat valmistettu, toisin kuin pikamuotia myyvät firmat luottavat enemmänkin ihmisten kulutusvimmaan ja välinpitämättömyyteen. Heidän brändinsä tai ideologiansa kannalta ei ole niin oleellista kertoa tarinoita tuotteiden alkuperästä tai vastuullisuudesta, vaan keskittyä luomaan mielikuvaa hyvästä ja halvasta.
Siinä missä jokin virkamies työhönsä liittyen ehkä haluaa lukea erittäin asiallisesti kirjoitettua tiukan faktuaalista tekstiä tylsyyteen asti selkeällä pohjalla, ei sama taipumaton ”kanki persuksissa” -tyyli ehkä uppoa, jos puhutaan vapautuneemmasta kohdeyleisöstä, joka mieluummin lukee mukahauskaa tekstiä hieman värikkäämmällä ulkoasulla. Löydä yrityksesi nettisivujen sisällön osalta se kultainen keskitie (taikka ojanpenkka mikäli se brändin kannalta toimii), jolla pidät asiakkaat hyppysissäsi. Myös yrityksen ja erehdyksen kautta oppii, jos ei muuten.
Kun teksti on sisällöltään kunnossa, muista myös otsikoida se hyvin. Otsikko on yleensä se, mitä ihmiset sisällöstä lukevat, jos vain silmäilevät tekstin nopeasti läpi. Jos otsikko on tarpeeksi informatiivinen, mutta samalla myös kiinnostava, voi vierailija vahingossa jäädä lukemaan myös mitä sinulla on oikeasti sanottavaa. Myös hakukoneet hyödyntävät otsikoita.
Huolehdi, että hakukoneoptiomointi nettisivuillasi on kunnossa ja valmiina uuteen vuosikymmeneen. Hakukoneet eivät enää katso sokeasti yksittäisiä sanoja mitä sivultasi löytyy, vaan haettujen sanojen täytyy olla osa järkevää lausetta tai asiayhteyttä, jotta sivu nousee hakutuloksiin. Esimerkiksi valkoisella tekstillä valkoisella taustalla oleva hillitön lista termeistä ei toimi enää rappusina ensimmäisten hakutulosten kärkeen. Näkyvyyttä yrityksen sivuille voit saada vaikka blogilla tai muulla asiatekstillä, joka käsittelee yrityksesi alaa.
Puhumalla yrityksesi alaan liittyvissä asioissa tekstimuodossa, voit nostaa oikein tehtynä nettisivusi ”auktoriteettia” hakukoneissa. Eli esimerkiksi koska me Koodersilla puhumme esimerkiksi näistä nettisivuista ja teemme niitä myös yrityksenä, on kooders.fi on tunnistettu ”auktoriteetiksi” silloin, kun haetaan esimerkiksi ”mitä koodari tekee”, nousee tuo blogikirjoitus ensimmäisten hakutulosten joukkoon.
Kontekstia on monenlaista: siirryt verkkokauppaan ja löydät tuotteen, jonka haluaisit ostaa, et kuitenkaan löydä tuotteen sivulta ”Lisää ostoskoriin” -nappia. Mitä vattua? Tämän asiayhteyden myös hakukoneet ovat huomanneet, ja esimerkiksi Google vaatiikin nettisivuilta jo rakenteellisesti oikeanlaista sisältöä (eli siis millaisia elementtejä sivulta löytyy), jotta se nostaa nettisivuja hakutuloksissa ylöspäin. Verkkokaupan kohdalla olisi siis loogista ja hakukoneiden kannalta hyvä juttu olla tuotesivuilla tämä ”Lisää ostoskoriin” -nappi.
Nyt sinulla on käsissäsi useampi sinusta kiinnostunut tai sinulta ostanut asiakas, mutta mitäs sitten? Miten saat nämä henkilöt palaamaan sivuillesi palveluiden ääreen?
Uuden sisällön luominen esimerkiksi blogin (video, kirjoitus, podcast) muodossa on yksi tehokkaimpia tapoja saada ihmiset palaamaan takaisin luoksesi. (Katsos! Sinäkin olet täällä, terve taas!) Muista myös ylläpitää vanhaa sisältöä, esimerkiksi aukioloaikoja tai palveluita. Vanhentunut sisältö ei palvele ketään (ei edes niitä hakukoneita), vaan on päinvastoin, vanha sisältö on jopa luotaan työntävää. Sivuston päivittäminen ja uuden sisällön lisääminen omalta osaltaan nostaa sivuja hakutuloksissa ja jos onnistut vaikkapa viikosta toiseen lisäämään myös mielenkiintoista sisältöä luettavaksi, palaavat ihmiset sivullesi myös omin ehdoin! #goals, eikös niin?
Lue myös:
Kaikki irti nettisivuista: Koodaamisen ymmärtäminen
Kaikki irti nettisivuista: Idearikkaudesta idiotismiin
Opinnollistaminen on mahtava vaihtoehto jos haluat käydä AMK opintosi Koodersilla!
Mitä konnien päivään kuuluu? Ensimmäisenä vuorossa Oona, joka kuljettaa meitä päivän verran mukanaan vlogin muodossa!