Koodarin ajatuksia stressinhallintaan

14.01.2021 09:32:09
Kuvassa koodari joka pyrkii hallitsemaan stressiä

Koodarina minulle on hirmu tärkeää ja mielekästä tietää asioita. Monissa tilanteissa koodaamista opettaessa muistuttelenkin koodareillemme: Jos on vaihtoehto arvata tai tietää, niin kannattaa tietää. Tämä voi tulla vaikka tilanteessa, kun kysyn "Mitä tuossa muuttujassa on?". Jos vastaus alkaa "Muistaakseni..." muistutan välittömästi edellä mainitsemaani mantraa. Minusta on jotenkin tavattoman turhaa pohtia mitään asiaa johon on tiedossa varma vastaus ja on tiedossa mistä sen varman vastauksen saa. Muuttuja on alustettu jossain päin projektia, joten hakutoiminto käyntiin ja etsimään missä muuttuja alustetaan. Etsimiseen menee korkeintaan 2 sekuntia eli sama aika kun "Muistaakseni öö öö.. tuotanoin" sanomiseen.

Siinä ajassa kun muistelit mitä siellä voisi olla olisit voinut jo selvittää vastauksen.

Stressi johtuu lähes aina epätietoisuudesta

Yrittäjän roolissa olen päässyt hyvinkin lähelle sitä faktaa, että lähes aina stressin taustalla on epätietoisuus ja epävarmuus. Olipa se sitten omasta osaamisesta, omasta jaksamisesta, työntekijöiden jaksamisesta, töiden riittämisestä - Ihminen keksii helposti syitä stressata. Ensin stressataan "Hitsiläinen kun on projekteja loppumassa. Mistäköhän saadaan uusia...". Sitten pölähtää kasa yhteydenottoja. Yhteydenotot johtavat palavereihin. Palaverit johtavat uusiin keikkoihin.

Nyt stressi on tiessään?

No ei tietenkään. Sitten aletaan stressaamaan että helekutillakos näistä uusista keikoista selvitään. Sitten aletaan pakertamaan. Tekeminen luistaa hyvin ja projekti alkaa lähestyä maalia. Sitten aletaan miettimään mistäköhän saadaan uutta keikkaa. Ja noidankehä on valmis.

Tunnista mitä stressaat

Ensimmäinen askel ratkaisemisessa on ongelman tunnistaminen. Tämä on totta niin koodaamisessa kuin elämässä. Edellä mainittu esimerkki saattoi perustua tosielämään. Joku saattoi vaikka samaistuakin. Mitenkä sitä epätietoisuutta saataisi sitten kitkettyä?

Taikasana on suunnitelmallisuus!

Aiemmin mainittua noidankehää voisi katkaista vaikka jatkuva markkinointi. Meillä on tavoitteena keksiä joku vekkuli mainos ja laittaa se pyörimään aina kuukaudeksi. Sitten on kuukausi aikaa keksiä jotain seuraavaan taideteokseen. Niinhän sitä usein markkinointitoimistot osaavat valistaakkin, että jos aletaan markkinoimaan, kun tekeminen on jo loppunut on liian myöhäistä. Suunnitelmallisuus pelastaa!

Toisessa tilanteessa saattaa potentiaalinen asiakas soitella ja kysellä miten pian uusi projekti voisi alkaa. Jos heität järjestään vastauksena samaa aikakehystä vaikka "neljän viikon sisällä", voi se tuntua turvalliselta ja tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen menevältä. Mutta mitäs sitten kun olet luvannut neljää viikkoa kymmenelle asiakkaalle, ja töitä tekeviä käsiä on vain puolet siitä? Sitten saadaankin stressi, että miten näistä tilauksista selvitään.

Suunnitelmallisuus pelastaa!

Kun sinulle alkaa vahvistua tilauksia, elikkä on nimet paperissa, merkkaa suunnitellun työmäärän verran päiviä varatuksi kalenteriin. Suunnittele ne päivät, jolloin asiaa aiot tehdä vaikka merkinnät menisivät moooonien viikkojen päähän. Näin sinun ei tarvitse vain arvailla koska seuraava keikka voi alkaa. Voit tietää sen. Voit katsoa kalenterista, milloin on seuraavan kerran tyhjää tai alkaa tulemaan ensimmäisiä yksittäisiäkin päivä.

Se sinun asiakkaasikin kuulee paljon mieluummin "Voidaan aloittaa tekeminen 6 viikon päästä" ja se kanssa pitää. Nihkeämpi tilanne on luvata kahta viikkoa ja myöhästyä siitä neljällä viikolla.

Ei toimi meillä

Toimiipas! Ja sinä et voi vastata minulle "eipäs", koska en kuule sinua. Tämä on blogiteksti, jonka viesti kulkee vain yhteen suuntaan.

Toinen tärkeä taikasana on se aiemmin mainittu ongelman tunnistaminen. Jos meinaat unohdella sopimiasi asioita voit tarvita yksinkertaisimmillaan kalenterin. Olipa se digiä tai paperia. Jos sinusta tuntuu, ettet saa mitään aikaan ala käyttämään jotain todo-listaa. Olipa se digiä tai paperia. Ihmisen aivoille on tosi tehokasta saada todennettua etenemisen tunnetta. Mikäpä sen etenevämpää kuin yliviivata vihkosta tehtyjä asioita.

Kevyimmillään kalenterointi voi olla sovittujen tapaamisien ylös kirjaamista. Se on jo iso taakka epätietoisuutta pois päästä. Kun tämän saa luistamaan kannattaa harkita, että perjantaina suunnittelisit seuraavan työviikkosi. Punnitset prioriteetit ja arvioit kuinka paljon tekemiseen tarvitset aikaa. Tämä seuraavan viikon suunnittelu voi olla viikonpäivittäin jaoteltua todo-listaa tai kalenteri merkintöjä.

Tunnista ongelma ja ratkaise se! Jos et meinaa tunnistaa ongelmaa voit myös kysyä apua. Ei siinäkään ole mitään hävettävää. LinkedInissä voi tehdä julkaisua, joka varmasti saa huomiota. Moni ihminen mielellään todentaa ammattitaitoaan auttamalla ainakin alkuun. Suomen Yrittäjät ovat myös lanseeranneet joku tovi sitten Mentorisi palvelun, jossa saa ilmaisia sparraushetkiä valitsemiltasi ammattilaisilta.

Tunnista mikä elämässäsi on epävarmaa ja stressaavaa. Rakenna sinulle toimiva ratkaisu epävarmuuksien vähentämiseksi ja ala elämään stressittömämpää elämää.

Muita blogeja tältä tyypiltä

5 vinkkiä nettisivujen hakukonenäkyvyyteen

Tiiviissä paketissa viisi vinkkiä jolla voit edistää hakukoneiden sinusta tiedon löytämistä.

Lukaseppa

Onnistuneen ohjelmistoprojektin käynnistäminen

Ohjelmistoprojektin käynnistäminen voi olla haastavaa, mutta ei hätää – meillä on sinulle vinkkejä!

Lukaseppa

Generalisti vs erikoistuja - Kuka niitä töitä saa?

Jos sinulla on ongelmaa tietotekniikan kanssa, niin sinä yleensä "tiedät tyypin" jolle soittaa ja hän osaa auttaa. Se kenelle soitat on spesialisti, mutta sinä olet generalisti: Et tiedä miten ongelma ratkaistaan, mutta tiedät mitä tehdä, jotta ongelma ratkeaa. Generalistia voisikin ajatella eräänlaisena tirehtöörinä.

Lukaseppa