Videossa on nämä asiat kerrottu syvemmin, mutta kirjailinpa lyhyesti pääpointit tekstinäkin teille <3
Harjoittelu tulee olemaan enemmän sen harjoittelun tapaista kuin siihen kouluttautuminen on.
Harjoittelussa iso tekijä on innostus. Se näkyy! Vilin kokemuksia kerrattiin myös tällä viikolla julkaistussa podcastissa.
Tämä ehkä enemmän meistä tiedoksi. Kameran eteen joutuu useamminkin kuin vain "Tämmönen tyyppi alotti harkan" ja "Tämmöisen tyypin harkka loppuu" julkaisut.
Älä hae samalla hakemuksella nimiä muuttamalla moneen eri firmaan. Tällaiset viestit tunnistetaan äkkiä tai jäävät jopa pahimmillaan roskapostin suodattimiin.
Syksyllä kevään harjoittelupaikkojen hakeminen ei ole välttämättä yhtään liian aikaista. Jopa Koodersin harkkapaikkoja täytetään jopa 6kk ennen harjoittelun alkamista.
Jos hakemuksessa mainitaan miksi kyseiseen yritykseen hakee voi tämäkin viestiä yritykselle pienellä vaivalla, että miksi tekijä voisi olla motivoitunut.
Jos mietit harjoittelua ajatuksella "en mie osaa" tai "tuo tyyppi on ihan pönttö", niin harjoittelujaksosta voi tulla paljon nihkeämpi. Pätee myös elämässä yleensä! Jos kaiken näkee negatiivisen kautta niin tulet saamaan negatiivisia kokemuksia. Asennoidu harjoitteluun positiivisen optimistisesti. Olet mennyt harkkaan oppimaan!
Olet harjoittelussa. Ei sinulta odoteta valmiita taitoja kaikkeen tekemiseen. Olet harkassa oppimassa.
Aseta tavoitteet, mitä harjoittelussa haluaisit oppia. Vili rajasi, että haluaa oppia koodaamista yleisesti vaikka kokeekin oppineensa paljon enemmän. Nyt osaa Vilikin sanoittaa mitä on tullut päivän aikana tehtyä.
Kannattaa aloittaa jo harjoittelujen aikaan verkostoitumaan. Olkaa aktiivisia niinä päivinä, kun koulun aulat ovat täynnä ständejä jotka tarjoavat karkkia ja mikrokuitiliinoja. Pysytte hyvin kartalla minkälaisia yrityksiä paikallisesti toimii.
Pitkään oli ajatus, että yrittäjän pitää tehdä öitä ja viikonloppuja myöten töitä ja sillä jopa ylpeiltiin. Nyt itsestään huolehtiminen nostaa päätään!
Kielimallit osaa nykyään käydä toisien nettisivuilla ja tarvittaessa kopioida artikkeleita. Näitä jos aletaan julkaista monien eri toimijoiden sivuilla ei hakukoneet enää tiedä mihin ohjata käyttäjiä.
Onko otsikko hypoteettinen ajatus nykyhetkestä maailmalla vai konkreettinen ilmoitusasia?