Kuunteletko vastataksesi vai ymmärtääksesi?

07.04.2022 10:33:28
Tämä tyyppi kyllä kuuntelee.

Kuuntelen. Oho, yhteys pätkii. Ymmärsin, ei kun …! Pääsääntöisesti pidämme kuuntelemisen taitoa itsestäänselvyytenä. Kuten puhumista, niin myös kuuntelemista olisi meidän jokaisen syytä välillä opetella ja harjoittaa. Kuulemme sanoja ja ymmärrämme, joskus emme vain ymmärrä kuultua sanomaa – joskus vain annamme toisen sanojen soljua ohi. Kuuntelemisen ja toisen puhutun sanoman ymmärtämiseen voimme vaikuttaa. Aktiivisella kuuntelulla voimme vaikuttaa miten saamme annetun tiedon omaan käsittelyyn. Kuten kaikki muutkin toiminnot, kuunteleminen vaatii myös valmistautumista, mahdollisesti myös omien ajatusten hallintaa. Asiakas- ja yhteistyössä on samoja lainalaisuuksia, paneutumisella asiaan voimme kuulla myös asioita oikein. On kuitenkin mahdollista muutamasta sanasta tehdä johtopäätökset asiakkaan tarpeesta – oikeat ja väärät sellaiset. Jos emme siis malta kuunnella oikeasti mitä asiakas haluaa kertoa ja kysyä tarvittavat tarkentavat kysymykset – mahdollisuus vääriin tulkintoihin on olemassa.

Ennakkoasenteellamme on merkitys, miten paljon pystymme ottamaan vastaa asioita. Tunnekuohut eivät auta ainakaan aktiivisen kuuntelun toteutumista. Torjuvat ajatukset estävät meitä ymmärtämästä kuultua asiaa, monesti meillä on jo valmis vastaus – eikä vastaus aina liity mitenkään käsiteltävään asiaan. Tiedämme että vastaaminen ei ole vaikeaa – vaikeaa on siis kuunnella ja ymmärtää kuultu asia. Kyse myös on halusta ymmärtää asia. Tietoinen kuunteleminen haastaa kuuntelijaa keskittymään tilanteeseen. Jos oma olotila on levoton tai vaikea, emme pysty silloin ottamaan aktiivista kuuntelin roolia. Entäpä jos kertoisimme etten nyt pysty keskittymään? Tiedän että on vaikea myöntää, ettei voi kuunnella tai ottaa vastaa kerrottua asiaa. Mitä siis voin tehdä tilanteessa?

Tässä muutama yksinkertainen vinkki kuin mahdollista päästä aktiiviseen kuunteluun ja ymmärtämiseen.

  1. Hengitä! Kehon rauhoittaminen saattaa helpottaa myös oman ajatusten rauhoittamiseen. Aistit herkistyvät ja kuuntelu aktivoituu.
  2. Ota kuunteluasento. Tunnista millaisessa asennossa sinulla on hyvä kuunnella. Jos olet vaikeassa asennossa, niin keskityt silloin enemmän keho tuntemuksiin kuin puhujan kuuntelemiseen
  3. Rauhoita ympäristösi. Kaikki häiriötekijät ympärillä voi vaikuttaa kuin keskityt asioiden kuuntelemiseen. 
  4. Jos keskittyminen tarvitsee pientä motorisia toimintoja esim. Kutominen, kynien pyörittely yms. ota käyttöön mikä tahansa pieni toimiva asia (saattaa auttaa juuri keskittymään).
  5. Kysy asioita, joita et ymmärrä. Kun kuuntelun aikana tulee asioita eteen, niin kasaa tarkentavia kysymyksiä – elä keskeytä heti puhujaa. Monesti se keskeyttää ajatuksen ja sisällöstä tulee sekava.
  6. Valmistaudun kuuntelemaan valmistelevilla kysymyksillä. Valmistele itsellesi auttavia kysymyksiä, jotka helpottavat ymmärtämään kuultua asiaa. 

Meillä on mahdollista hyvällä opitulla kuuntelutaidolla löytää keinoja ymmärtää kuultua tietoa. Jos on tarve kertoa, miten projekti halutaan edetä, niin ole myös valmis kuuntelemaan toisen mielipidettä. Aktiivinen kuuntelu on siis myös asioiden vastaanottamista ja oman viestinnän ymmärtämistä sekä tarkentavien kysymysten esittämistä, jos saatu viesti ei aukea. Olemme joskus liian luottavainen omaan kerrottuun sanaa, unohdamme kuunnella toisen viestintää. Huomaan että alkaa hieman tunteeni kohoamaan, kun kirjoitan tätä asiaa, mutta voimmeko keskittyä välillä kuuntelemaan mitä toinen oikeasti haluaa kertoa?

Viesti, jota halutaan välittää ja sanotut sanat eivät aina kohtaa.

Muita blogeja tältä tyypiltä

Minä ja koodari - Onko ylpeys paha asia?

SLUSH 2018 tapahtumassa oli monia tuotoksia esillä, mutta monessa pisteessä ei paistanut ylpeys omasta tuotteesta.

Lukaseppa

Minä ja koodari - Innovoidaan kun voidaan

Parhaimpia innovaatioita siis ovat ne, jotka vain syntyvät yllättäen ja arjessa. Niksi Pirkat kunniaan!

Lukaseppa

Oletko hyvä suosittelija?

Suosittelu on yksi markkinoinnin ja myynnin keinoja, joilla saadaan liitettyä helposti myös asiakaskokemus. Tämä toimii siis erittäin tehokkaana hyvässä, että huonossa asiassa. Mistä siis tiedät, että oletko hyvä suosittelemaan jotakin palvelua?

Lukaseppa
Ilpo neuvottelee ja huolehtii taustoista kymmenien vuosien rautaisella hanke- ja projektityöskentelykokemuksella.


Aiheet
Muita blogeja tältä tyypiltä