Jokainen meistä on välillä saanut lukea jotakin tekstiä muutaman kerran pohtien mitähän tuli luettua. Ajoittain myös joutuu pohtimaan mitä tuli kirjoitettua varsinkin ennakoivan teksinsyötön kanssa. Olen itse huomannut, että lähetetty viesti saatetaan ymmärtää hyvinkin väärin kun omaa viestiä ei maltettu oikolukea ennen lähettämistä. No, aina kyse ei ole väärin kirjoitetusta tekstistä vaan myös ymmärrämme tekstejä eri tavalla. Millaisia sanoja käytämme ja tukahdutammeko asian liiallisella tekstillä.
Olemme monesti tarjouspyynnön yhteydessä saaneet sanallisen pyynnön, joka meidän pitäisi muotoilla kirjalliseen muotoon, jotta voidaan tehdä tarjous. Savolainen sanonta ”vastuu on kuulijalla” pitää todellakin paikkansa. Vaatii keskittymistä ja läsnäoloa tilanteessa, jotta voit saada asiat otettua vastaan.
Muutama asia mikä mahdollistaa sanallinen ja kirjallinen asia kohtaa toisensa:
Vaikka tuntuisi, että aivot ovat nuoret ja virkeät tee kuitenkin muistiinpanot. Kun saat kirjattua keskeisiä asioita paperille tai padille on helpompi myöhemmin muistaa mitä on sovittu tapaamisessa.
Kannattaa miettiä itselleen oma tapa tai keino, miten jäsentelet asiat. Joskus tarvitaan visuaalista tapaa, jolloin piirretään tai kuvitetaan kokonaisuus. Joskus kaikki pitää tulostaa paperille ja pistää oikeaan mappiin.
Tärkeää että toimintamalli toimii juuri sinulle.
Käännä muistiinpanot tekstiksi: Tarkista, että kaikki keskustellut asiat löytyvät lopullisesta dokumentistasi.
Varmistele asiakkaalta, että kaikki keskusteluissa käydyt asiat on kirjattu. Joskus myös idean paperilla nähdessä voi herätä lisäajatuksia. Saadaan sitten nekin kirjattua jo ensimmäiseen tarjoukseen!
Nyt helpompi tehdä tarjous palvelusta ja sama dokumentti käy myös sopimuksesta.
Miksi kannattaa varmistella? Parhaimmassa tapauksessa yhteinen ymmärrys tulee jo jutellessa tai ensimmäisen viestinvaihdon yhteydessä. Kuitenkin on hyvä muistaa, että toisella voi olla erilainen tai kiireinen hetki omaksua uutta tietoa. Nopeasti luettuna tai suullisesti vastaanotettuna voi jäädä huomioimatta oleellisia sisältöjä – Toisilla voi tietysti olla poikkeuksellisia kykyjä asioiden omaksumisen. Aina näitä kykyjä ei ole käytössä. Kun tekstin lukemiseen ei paneuduta saattaa myös ymmärrys tekstin sisällöstä muuttua. Myös joissakin tapauksissa teksti on kirjoitettu liian vaikeasti eli ei löydetä yhteistä kieltä. Pahinta mitä voimme tehdä on, ettemme kysy mitä tekstissä tarkoitetaan – hyväksymme vaikka emme ymmärrä.
Meillä voi olla haasteita eri syistä hahmottaa tekstejä tai ymmärtää. Kannattaa tunnistaa asia ja opetella keinoja mitkä auttavat paremmin ymmärtämään tekstiä. Meillä on mahdollisuus kysyä, jos emme ymmärrä tekstiä. Pysähdy hetkeksi ja hengitä – lue uudelleen.
Tunnista siis omat keinosi kuinka ymmärrät luettua tekstiä ja miten näitä keinoja käytät. Uskalla ottaa myös aikaa lukemiseen. Lukeminen kannattaa aina!
Miten paljon voi ottaa vastaan jos asiakas ei ole tyytyväinen palveluun? Missä menee se raja, että pitäisi sanoa jotain takaisin?
Ensimmäisiä kertoja kun tein yhteistyötä koodarin kanssa, ajattelin lähinnä miten helppoa jutella. Puhutaan pelkästään vain siitä mitä tehdään. Näinhän se menee, kun kaikki on kunnossa.
On tärkeää osata markkinoida omaa tekemistään. Meiltäkin on vaikeaa ostaa jos kukaan ei tiedä olemassaolostamme.