Tunnistan itsestäni monenlaisia ajatuksia, kun mietin sanaa lupaus. Sana on todella monitahoinen ja syvä, jonka merkitys varmasti jokaiselle on omanlainen. Mitä kaikkea voi tuon sanan alle tulla? Voisimme kirjoittaa siitä kirjan tai ehkä kirjasarjan. Meillä jokaisella on ollut mahdollisuus tehdä lupauksia itselleen tai toiselle. Palveluottajana teemme lupauksia itsellemme ja asiakkaallemme. Tässä kirjoitettuna pari huomiota lupauksesta.
Monesti lupaukset liittyvät muutoksiin, kun puhumme itsestämme. Muutokset liittyvät hyvinvointiin tai vallitsevaan tilanteeseen. Jos haluamme muuttaa omaa tapaa olla yhteydessä kavereihin, niin teemme suunnitelman. Otamme yhteyttä kaveriin ja juttelemme, lähtiessä lupaamme pitää yhteyttä. No, tietysti jos jätetään määrittelemättä mihin mennessä tai milloin pidämme yhteyttä – meillä on koko elämä aikaa. Toisaalta voimme laittaa kalenteriin kaveri tapaamiset. Kiireisillä ihmisillä voi olla kalenterit täynnä tapaamisia, johon myös upotetaan kaverilounaat. Jos kaveri peruukin tuon tapaamisen, niin seuraava voi olla kuukausien päässä. Kumpi pettää lupauksen tässä tapauksessa, ehkä ei kumpikaan – kuitenkin kalenteriin tehty merkintä on lupaus nähdä ja antaa yhteistä aikaa. Tämä voi mahdollisesti aiheuttaa jatkossa haluttomuutta järjestää tapaamisia.
Ostaja ostaa ja palveluntuottaja tuottaa palvelun, kun yksinkertaistaa näin asian. Jos palveluntuottajana annetaan lupauksia ole tietoinen mitä lupaat. Tällöin on tärkeää tietää ja tunnistaa oma osaaminen. Oman osaamisen tunnistamiseen tarkoittaa myös, että osaa ajanhallinnan ja organisoimiseen liittyvät asiat. Helppoa osaavana tehdä asioita, kun aikataulut pysyvät kunnossa. Siksi lupaus ei ole vain palvelutoteuttaminen laadullisesti vaan myös ajallisesti. Avoimuus prosessin etenemisestä ja tiedottamisesta auttaa lupauksen pitämistä.
Palveluntuottajana on mahdollisuus listata monenlaisia lupauksia. Palvelulupaus tulee useasti monilta palveluottajilta ensimmäiseksi näkyville. Muistamme varmasti avata mitä lupauksemme tarkoittaa, jotta ostaja voisi samaistua näihin lupauksiin. Ymmärrys palvelusta vaikuttavat myös ostopäätöksen tekemiseen. Tärkeää on, että palvelutuottajana organisaatio on myös sisäistänyt lupauksen määritelmät. Olemme ihmisiä, joten toimimme kuten jokainen yksilö toimii – jos emme tiedä mitä palvelulupaus toiminnassamme tarkoittaa alamme soveltaa omaa sisäänrakennettua ajattelumalliamme. Tämähän ei tarkoita aina huonoa asiaa, monessa ammatissa juuri ihminen tai yksilö tekee siitä haluttavan palvelun. Hyvä on siis tunnistaa kuinka paljon tuote vai ihmiset vaikuttavat miten lupaus voi toteutua.
Lupaus on vahva sana, ”lupaan kautta kiven ja kannon. Jos sanani syön, niin mörökölli minut vieköön”. Ehkä tähän vanhaan sanontaa hyvä lopettaa tämä blogi. Kannattaa miettiä mitä sinulle lupaaminen tarkoittaa.
Parhaimpia innovaatioita siis ovat ne, jotka vain syntyvät yllättäen ja arjessa. Niksi Pirkat kunniaan!
Työelämässä voimme siis saada kriisejä helposti työtehtävistä, työkavereista, asiakkaista, tekniikasta yms, kyse onkin kuinka voimme nähdä siitä tilanteesta kauemmaksi.
Paneutuminen projekteihin kannattaa, monesti siinä säästää aikaa ja rahaa. Uskokaa vain, hermojen menettäminen ei auta projektien eteenpäin saattamiseksi.