Istun parhaillaan hotellihuoneessani. Huomenna, tämän blogin julkaisupäivänä, jatkuu toista päivää Arcitc15-tapahtuma. Kuvassa olen erittäin virkeän näköisenä ensimmäisen päivän jäljiltä kevyesti piilomainostavassa vaatetuksessa. Näiden tapahtumien tärkein toiminto itselleni on herätellä ajatuksia ja innostaa. Lisäksi voi tulla yksittäisiä jokeritapauksia, kuten alpakan silittäminen.
Mukana reissulla on Joensuusta myös markkinointiväkeä, joiden kautta ensin heräsi ajatuksia kerrottavaksi markkinoinnista, sitten alkoi pelottaa aiheesta kirjoittaminen, kun välittömässä läheisyydessä on tähän keskittyneitä ammattilaisia. Sitten palasin taas kirjoittamaan aiheesta, koska ollaanhan mekin markkinointia tehty ja jokin siinä on mennyt myös oikein. Tärkeintä on tehdä edes jotain!
Pasi Rautio aikanaan koulutuksensakkin nimesi ”Tee nyt yrittäjä v*ttu edes jotain!” ja tätä viestiä allekirjoitan. Harjoittelijatkin ovat meillä kommentoineet, että kun ovat kertoneet missä ovat on vastaus ollut ”niin ne jotka on siellä somessa”. Kyllähän sinne toisaalta joka päivä tähdätään jotain julkaisemaankin. Meidän aikataulua on tiimin myötä rytmitetty hyvinkin insinöörin matriisin mukaan, joka saattaa julkaisuissa näkyäkin: Joka viikko kierrätetään bloggaus vuoroa neljän hengen porukalla. Torstaisin saadaan blogiin uutta tarinaa, mutta oma vuoro tulee vain kerran kuussa. #MitäVattua julkaistaan tiistaisin ja välipäivät ma, ke, pe julkaistaan ”geneerisempiä sometuksia” jotka yleensä näkyvät Instagramin puolella. Joka päivälle siis jotain.
Tämä on vain meidän esimerkki, mutta tähtään Arcticin tapaan herättämään ajatuksia. Blogit ovat kaikkiaan erittäin hyvä muoto tuottaa sisältöä. Kotisivuille tulee uutta sisältöä josta hakukoneet tykkäävät ja nämä uudet tarinat on vähintäänkin loogista jakaa sitten myös sosiaalisen median kanaviin. Kaikista pahimmaksi ongelmaksi monelle ihmiselle tulevat omat kuplat. Ihmiset seuraavat sosiaalisessa mediassa asioita, jotka itseä kiinnostavat ja liittyvät usein myös omaan alaan. Näistä aiheista näkee sitten paljon julkaisuja ja herää sitten ajatus ”Kaikki tekee näitä jo, ei minulla ole mitään sanottavaa”.
Jos teet vaikka käsitöitä olisi varmasti monellekin ihmiselle mielenkiintoista nähdä miten niitä koruja tehdään, vaikka ihan livenä! Itseäni kiinnostaisi nähdä jonkun ravintolan lounasajan keittiötä (Olettaen, että tämä ei riko mitään hygienia direktiivejä). Aktiiviset ruoan odottajat voisivat katsoa odotellessa puhelimestaan, mitenkä se oma annos valmistuu.
Markkinointia ja brändiä muodostaa kaikki kanssakäyminen niin verkossa kuin kaupan kassallakin. Se mikä on sinulle arkipäiväistä voi olla se siistein juttu ikinä jollekin muulle. Tähän ehkä pätee myös vanha ”Ei ole huonoa näkyvyyttä” sanonta. Jos markkinoinnissa ei haeta mitään skandaalitulokulmaa on monesti se pahin asia mitä voi tapahtua, että julkaisu ei saa tykkäyksiä, tökkäyksiä tai jakoja. Onko se sitten lopulta niin kauheaa?
Someja pidän erityisesti tekstissäni koholla, koska Arcticin avajaispuheessa ne nostettiin todella hyvin esille. Niiden käyttäminen on ilmaista ja jos sinne heittää markkinointiin muutamankin euron saa julkaisuihin hyvin lisäkattavuutta. Avainsanat sekä sijainnin, ihmisten ja sivujen merkkailut antavat julkaisuille myös näkyvyyttä. Jos sivustollesi tulee linkkejä useasta eri lähteestä, näytetään asioita VIELÄ laajemmalle yleisölle. Suosittelumarkkinointia parhaimmillaan.
Unien ja aamiaisen jälkeen jatkuu itsellänikin taas inspiroituminen. Inspiroitukaa tekin nyt VATTU tekemään markkinoinnissa edes jotain!
Räätälöityjen järjestelmien pitää sopeutua yrityksen tarpeisiin eikä yrityksen pidä tehdä toimintaansa järjestelmän ympärille.
Gigantti oli kuvausvuoden 2023 aikana jäänyt useamman kerran kiinni ylihintaisten asioiden tyrkyttämistä asiasta ymmärtämättömille ostajille - erityisesti vanhuksille. Ajatukseni tästä.
Nyt tekoäly tekee jo musiikkiakin. Ja se osaa myös puhua suomea! Melkoinen on tahti ja tässäpä näytän parit esimerkit miten voidaan muuttaa olemassa olevien kappaleiden genrejä tai promptaamalla saada ihan täysiä kappaleita.