Olet varmaan kuullut sanonnan "ajattele laatikon ulkopuolelta". Huumori ja standup koMiikka(tm) on pääasiassa odottamattomien asioiden sanomista. Ihminen on kertojan tarinan johdatettavana, hän alkaa muodostaa päässään reittiä mihin juttu on menossa ja sitten tapahtuu jotain odottamatonta. Yleisin reaktio tähän liittyen on röhähtää nauramaan. Itse olen nuorena poikana ollut luokan pellenä useampiakin vuosia. Oli jotenkin hirmu luontaista sanoa ääneen mitä ajatus päähän toi kun se sai usein positiivisen reaktion ympäriltäni. Ajatuksen juoksuni oli ihmisille viihdyttävää joten sitä jakoi mielellään.
Huumorintaju nähdään usein myös positiivisena asiana. Kukapa ei haluaisi nauraa? Jotkut ihmiset myös valittavat miten "Nykyään mistään asiasta ei saa vitsailla". Ei siitä asiasta ollut koskaan hyvä "vitsailla". Sait siitä naurureaktioita koska ihmiset olivat hermostuneita. Eräänlainen odottamattomuuden muoto sekin, mutta ei positiivinen sellainen.
No minkä takia digitoimiston suuri ja lihaksikas toimitusjohtaja puhuu huumorin määritelmästä? Punaisena lankana tässä tapauksessa on se laatikon ulkopuolisuus.
Yhtaikaa ymmärrän ja yhtaikaa minusta on todella tyhmää, että vaikkapa koodifirmaa etsiessä ihmiset toivovat tuoreita referenssejä juuri samalta alalta kuin missä ostaja itse toimii. En ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä vaatimusta luovilla aloilla. Jos menet ostamaan vaikka maalausta, niin miksi haluaisit maalauksen ihmiseltä jolla on näyttää referenssejä juuri pariskunnille tehdyistä maalauksista? Eikö päätavoite pitäisi olla saada hieno ja uniiki teos?
Koodiprojekti on eräänlainen taideteos. Jos tekijällä ei ole aiempaa kokemusta alaltasi hän voi tuoda täysin uusia tulokulmia projektiisi. He uskaltaavat kysyä niitä "tyhmiä kysymyksiä", joita VARMASTI myös ne teidän asiakkaat miettivät, mutta eivät kehtaa kysyä. Mikäpä sen parempaa kuin näihin kysymyksiin olisi vastauksia jo valmiina ettei niitä tarvitsisi teidän asiakkaiden pohtia?
Ainoa järkevä syy vaatia saman alan referenssejä luovilta aloilta on ostajan oma haluttomuus kehittää mitään uutta ja toimivaa. Kyllä, nyt syyllistetään ostajaa! Mutta eikös asia näin ole? Saman alan referenssejä vaatimalla ainakin itselleni syntyy kuva, että ostaja ei tiedä yhtään mitä haluaa ja toivoo, että toinen tekisi kaiken puolesta. Ihan sitä ajattelemista ja tilaajan alan asiantuntijuutta myöten. Jos toinen toimija tekee projektin täysin puolestasi et pääse yhtään tuomaan mukaan niitä siun omia ajatuksiasi. Et pääse nostamaan esille mikä tekee sinusta ja yrityksestäsi uniikin! Tottakai on täysin okei jos ei tiedä mitä haluaa, mutta hyvä olisi olla vähintään tahtotila saada se selvitettyä itselleen sekä taholle jonka kanssa toimitaan.
Vaikka olemme digitoimisto on minua pyydetty tekemään myös mainoksia muille yrityksille. Tähän en ole kuitenkaan lähtenyt koska tekemäni mainokset perustuvat siihen, että ne ovat nimenomaan MINUN näköisiäni. Ei se ole niin tehokasta jos Miikka-huumoria työnnetään täysin toisen firman markkinointiin. Sitten kun istutte asiakkaan kanssa palaveripöytään ei markkinointi ja asiakaskokemus täsmää teidän loppuasiakkaalle ollenkaan.
Ainakin meidän tulokulmalla koodaaminen on verrattavissa taiteeseen. Me halutaan kuunnella mitä asiakas toivoo, haluaa ja uskaltaa unelmoida. Mitä asiakas toivoo, että heidän asiakkaansa tuntisi systeemissä asioidessa. Minkä pitää olla helppoa ja mille ei haluta antaa niin paljoa painoarvoa. Sitten me osataan meidän koodilihaksilla tarjota ehdotuksia siihen miten tämä fiilis saataisi välitettyä sille teidän asiakkaalle. Miten me saadaan siun ja asiakkaasi elämästä helppoa (tai ainakin helpompaa).
Joten seuraavan kerran kun kaikkiaan pohdit jotain hankintoja älä välttämättä mene sokeasti sen pohjalta missä olet ennen asioinut tai sen pohjalta kenellä on just ne siun alan referenssit. Jos tuolla ylemmässä linkissä olleet meidän mainokset sinua vaikkapa lämmittää, niin me voitas olla aika hyvä matchi (vaikka meillä ei olisikaan teidän alalta referenssejä). Ihmisiähän me kaikki ollaan ja paljon tärkeämpää on, että ympärillä on niitä samanhenkisiä ihmisiä.
Niiden kanssa kun saadaan yhteinen sävel kuntoon voi tapahtua aika pirun hienoja asioita.
Nykyään web-teknologiat on erityisen käteviä ja kustannustehokkaita kun sen saapi pyörimään tableteilla, kännyköillä, telkkareilla, älyjääkaapeilla ja muulla mistä vaan selain löytyy!
Linus Tech Tips oli draaman keskellä virheistä videoidensa faktoissa ja tiedon välittämisessä niin kumppaneille kuin oman organisaation sisällä.
Jos et ole tiede ihmisiä, niin todennäköisesti kaikki mistä sisältöä tulee tuotettua on jo sisällöllisesti olemassa jonkun muun tekemänä. Se ei silti tarkoita, että sinun pitäisi jättää tällöin sisältösi julkaisematta!