Kun kirjoitan tätä blogia junassa ja viereisestä istuinpaikasta huudellaan, että kirjoittaisin kissakuvista ja kuivasta huumorista. En ehkä pysty nyt kirjoittamaan noista aiheista, mutta ehkä saatan hieman sivuta niitä. Niin, aiheeni on siis yrittämiseen ja innovoimiseen – voimmeko olla ylpeitä omista tuotoksistamme?
Menestymiseen liitetään joskus ylpeys: on tekemisestään tai tuotteestaan ylpeä. Innovoimme ja kehittelemme mitä ihmeellisempiä tuotteita, joissakin tapauksissa kuitenkin ideat hautautuvat pöytälaatikkoihin. Joskus yritetään kovasti saada tuotetta esille ja voimat ehtyvät jatkuvaan vastoinkäymiseen yrittämisessä. Ihmettelemme miksi niin hyvä idea ei vain pääse eteenpäin – toisilla se näyttää niin helpolta. Kehtaavatkin vielä kertoa kuinka hyvin projekti tai tuote on edennyt. Onkohan noille noussut nestettä päähän? Liitämme ylpeyden helposti ylimielisyyteen tai johonkin muuhun negatiiviseen tuntemukseen.
Ylpeys ei ole pahasta. On erittäin hyvä että kokee ylpeyttä tekemästään työstään tai tuotteestaan. Tärkeää on kokea tuntemuksia siitä mitä tekee ja miten se vaikuttaa ulospäin. Jos uskallamme kertoa tekemisestämme, monesti asia lähtee myös eteenpäin. Silloin hyvä tietää mikä on focus ja tuntea tuote. Ei ihmiset tai mahdolliset ostajat tiedä jos siitä ei kerrota. Jatkuva hehkuttaminen asiasta voi tietysti kääntää hyvän asian negatiiviseksi. Se ei kuitenkaan poista sitä etteikö voisi olla ylpeä tekemisestään.
Osallistuin #SLUSH18 tapahtumaan, jossa näki laajan kirjon osaamista ja innovatiivista toimintaa. Se mikä saattoi jäädä vaivaamaan, niin monessakin pisteessä ei paistanut ylpeys tuotteestaan. Sellainen fiilis, että ME olemme tehneet näin hienon tuotteen. Ehkäpä suuren tapahtuman aiheuttanut väsymys näkyi, joissakin jopa vaillinainen tieto mitä yritys edusti muutakin kuin jakoi jäätelöä. Oli hienoa nähdä niitä jotka ylpeästi kertoivat omasta tuotteestaan. Puhujat lavalla edustivat varsinkin ylpeä omasta tekemisestään ryhmää. Eikä siinä tullut mitään negatiivista tunnetta, enemmänkin että kyllä minäkin joskus vielä.
Uskaltakaamme olla siis ylpeitä, aidosti tuoda tunnetta tuotteen mukana. Kyllä sitä profittia tulee kun sen aika on. Osataan keskittyä oman tuotteen kehittämiseen, eikä panostaa muiden kadehtimiseen. Niin lupasin kirjoituksessani ottaa mukaan kissakuvat ja kuivan huumorin. Nyt otin mukaan, joten se siitä.
Olen ylpeä!
Kolmentoista vuoden nuorisoasumisen parissa vietetyn työuran jälkeen on tullut aika siirtää kaikki voimavarat kohti yritystoimintaa. Bloggasin tunnelmiani tästä muutoksesta.
Jokainen meistä on välillä saanut lukea jotakin tekstiä muutaman kerran pohtien mitähän tuli luettua. Varsinkin tämän aikakauden aikana kaikenlaiset ennakoivat tekstinsyötöt aiheuttavat haasteita.
Voimme olla yrityksenä sekatavarakauppa, jossa saa kaikkea mahdollista. Ei siis ole salaisuus, että menestymiseen tarvitaan tieto omasta palvelusta, osaamisesta ja kokonaisuuden markkinoinnista.