Minä ja koodari - Pilvi, pilvimpi, pilvein!

21.06.2018 10:42:00
Ilpo pilvipalveluiden maailmassa

Pyydän jo valmiiksi anteeksi kielipoliiseilta että varmasti pilvi sanan taivutus ei mennyt oikein.  Kun kirjoitan pilvestä, niin tarkennan hieman myös tässä asiassa. Enkä puhu nyt juhannuksen tai festareiden yllä leijuvasta pilvikeskustelusta, johon liittyy myös laillisuuden määritelmä. Vaan kirjoittelen nyt siis pilvipalveluista, joihin jaamme tietomme ja tarinamme. Tarjolla on siis vaikka millaista pilveä!

 

Alamme elää sitä aikakautta, ettemme voi välttyä palveluiden ohjaamisesta pilvipalveluihin. Lähinnä alamme siirtää elämäämme pala kerrallaan pois puhelimien ja tietokoneiden muisteista jonnekin bittiavaruuteen. Olisi hienoa jos voisi nähdä taivaalla leijuvan pilven jossa olisi tietoni. Hassuahan on se että tieto on jossakin fyysisesti maankamaralla, mutta meidän ei tarvitse olla tallentimen luona fyysisesti. Siirrämme siis tiedon jollakin laitteella toiselle paikalle, joka ei tarvitse olla samassa paikassa. Kirjoitinko riittävän epäselvästi? Hyvä, sitähän se on. Kun kuluttajalle myydään pilvipalvelua, niin oikeasti kuinka moni oikeasti ymmärtää mistä on kyse. ”Ostata meidän palvelumme ja tallennamme kaiken pilveen.” Whaat!! Kauas pilvet karkaavat! Miksi luottaa palveluun jos ei tiedä mistä on kyse. Moni kuitenkin tekee niin. 

 

No, tässä on yksi määritelmä: ” Kun antamasi tiedot tai ohjelmat ovat pilvessä, ne eivät ole sinun omalla tietokoneella tai yrityksen omalla palvelimella vaan pilvipalvelun tarjoavan yrityksen palvelimella. Niihin pääsee käsiksi tietokoneella ja mobiililaitteilla internetin kautta melkeinpä mistä vain ja milloin vain.”  Kaikki tieto on tallessa jossakin johon palveluntuottaja on sijoittanut. Ne ovat turvassa jo senkin takia, että palveluntuottaja huolehtii palvelimien kunnosta ja toimivuudesta. Meidän ei tarvitse keskittyä kuin vain että muistamme tarvittavat tunnukset ja meillä on välineet millä pääsemme kiinni tietoihin. Tämähän tuo vapautta liikkua ja ottaa mukaan vaikka koko toimiston tiedot. 

 

Palvelutuottajia on varmasti paljon jotka tarjoavat omia pilvipalveluitaan, en edes ole tutkinut kuinka paljon niitä on. Lisää tulee koko ajan, ehkä vähemmän on niitä jotka luovat ympäristön (palvelimet) pilvipalvelulle. On tärkeää on tietoinen miten palvelu toimii ja mikä vastuu on käyttäjällä. Joissakin palveluissa kadonnutta salasanaa tai tunnusta on vaikea korvata, johtuen vain että se on ainoastaan käyttäjän tiedossa. On hyvä selvittää palveluntuottajan kanssa kuinka turvaat omat tietosi ja oikeutesi. Nyt uusien tietosuojamääritysten myötä varmasti tilanne tarkentuu, mitä kaikkea voi palveluottaja kerätä palvelun käyttäjältä. Joissakin tapauksissa tarvitsemme tulkkia ymmärtämään tätä kaikkea, mitä pilvipalvelu tarkoittaa. Meillä Koodersilla olemme jo saaneet huomata, että ”ei ne pitkät myyntipuheet, vaan ymmärrettävä asian kertominen” toimiin parhaiten. Pilvipalvelua ei siis kannata pelätä, kannattaa kiinnostua ottamaan selvää mistä on kyse.

 

Niin mikä on siis pilvein palvelu? Kannattaa selvittää mitä palveluita tarvitset ja miten paljon tietoa pitää tallentaa. Varmasti jokainen löytää sopivan palveluntuottajan, kannattaa siis kysyä jos tulee jotakin epäselvää asiaa. Meille tulee myös kysymyksiä asiasta, joskus asian vierestäkin. Koodersin koodarit eivät edelleenkään osaa lukea ajatuksia, joten he kaipaavat apua kysymysten muodossa. On vain helpompi auttaa kun tietää mitä asiakas on vailla. Kooders tarjoaa siis pilvipalveluita. Olemme vaatimattomasta pilvein palvelu ja pähee toimija.  Onpa helppo kirjoitella ja huudella kehuskellen. Kesän ja kärpäset muistuttavat rentoutumisesta. Muistakaa kuitenkin nyt juhannuksen ja kesän kynnyksellä yksi tärkeä viesti: ” Vaikka tieto (pää) on pilvessä, muista pitää jalat tukevasti maassa”. En siis toivota pilvisiä päiviä vaan auringon täytteisiä päiviä pilvipalveluiden lumoissa.

Muita blogeja tältä tyypiltä

Kriisistä voimaantuneena uuteen suuntaan

Työelämässä voimme siis saada kriisejä helposti työtehtävistä, työkavereista, asiakkaista, tekniikasta yms, kyse onkin kuinka voimme nähdä siitä tilanteesta kauemmaksi.

Lukaseppa

Ajatuksia vaikeasta asiakaskohtaamisesta

Miten paljon voi ottaa vastaan jos asiakas ei ole tyytyväinen palveluun? Missä menee se raja, että pitäisi sanoa jotain takaisin?

Lukaseppa

Kokemusta kartuttamassa

Tänään kun tämä blogi julkistetaan, ns. ”täytän pyöreitä vuosia”. Olkoon se sitten pieni salaisuus, paljonko mittariin karttuu. Se on kuitenkin varmaa, että jokaisesta päivästä tulee kokemusta ja elämän oppia.

Lukaseppa
Ilpo neuvottelee ja huolehtii taustoista kymmenien vuosien rautaisella hanke- ja projektityöskentelykokemuksella.


Aiheet
Muita blogeja tältä tyypiltä