Meemi (engl. meme) on idea, käyttäytymismalli, tyyli tai käyttötapa, joka leviää kulttuurissa henkilöltä toiselle.
Käsitettä meemi käytti ensimmäisenä Richard Dawkins vuonna 1976 kirjassaan Geenin itsekkyys. Esimerkkeinä meemeistä Dawkins luettelee ”sävelmät, ajatukset, hokemat, vaatemuodit, saviruukkujen ja rakennusten kaarten muodot”.
Internet-ilmiöitä nimitetään usein meemeiksi tai tarkemmin sanottuna ”internet-meemeiksi”. Kulttuuristen meemien tapaan myös nettimeemit muuttuvat siirtyessään ihmiseltä toiselle.
Ihmiskunnalle.
Meemi ei ole tuotteen tavoin tarkoitettu jollekin, vaan se on ilmiö joka tapahtuu luonnostaan. Meemejä voidaan kuitenkin käyttää, esimerkiksi markkinoinnissa.
Meemi käyttäytyy samaan tapaan kuin virus, siksi sen leviämisestä käytetäänkin hyvin usein termiä “viraali”. Meemit kehittyvät luonnonvalinnan tavoin, ne leviävät isännässään aiheuttamansa käyttäytymisen välityksellä.
Meemit jotka leviävät heikommin kuin toiset, voivat kuolla sukupuuttoon. Toiset leviävät tehokkaammin, muokkautuvat ja näin selviävät.
Ihmiset aiheuttavat meemien muuntelun, periytymisen ja valinnan, yleensä jopa epätietoisesti.
Talouden alamäessä lähdetään monesti etsimään pikavoittoja. Nyt kun Uber, Airbnb ja kasa someja on jo keksitty mikä olisi sellainen uusi jotakin alaa disruptoiva mahtavuus jolla Suomen ja koko maailman talous saadaan nousuun?
Tulipahan vastaan tilanne, jossa tasalaatuisuus otettiin loukkauksena. Omasta mielestäni perusvarma tekijä on paljon luotettavampi kun tyyppi jonka työn jälki voi heitellä kaatuvan lautakasan ja unelmista totta tasoisen vajan välilä. Tasalaatuisuus on lähtökohtaisesti hyvä asia!
Onko vaarallista jos ideat loppuvat? Kuinka edistää ideoiden syntymistä?
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä