Jos kotisivuilla on navigaatio joka on aina napin takana on käyttämistä tehty asiakkaalle turhaan vaikeaksi mikäli sivustolla on tavoite käydä eri pääsivuilla ja sivuja ei ole navigaatiossa kymmenittäin. Jos sivustolle tullessa pitää käyttäjälle kertoa, että "navigaatio löytyy täältä", on designissä yritetty jotain liian hienoa.
Asiakkaalle on kotisivuilla tärkeää löytää tietoa helposti ja järjestelmissä on tärkeää päästä toiminnosta toiseen mahdollisimman vähillä klikkauksilla. Podcastissa mainitaan esimerkki vakuutuksien korvauksen hakemisesta jossa AINA pyydetään kuitteja, mutta ilmoitusta tehdessä ei edes anneta mahdollisuutta jo antaa kaikkea tarvittavaa vaan kuitit pyydetään erikseen jälkikäteen.
Jospa ei tehtäisi asioiden tekemisestä, hakemisesta ja käyttämisestä turhanpäiten vaikeaa asikkaille!
Asioiden turhan vaikeasti tekemisestä on myös Oona kirjoitellut blogissa: Idearikkaudesta idiotismiin!
Ja nykyään on myös blogissa omana kategorianaan Käytettävyys.
Kaikille se LoL ei ole naurun asia. Joskus voi raivo leihahtaa kun joukkuelaiset tekevät luovia valintoja tai itsellä ei osu combo kohdalleen. Vieläkö pelaaminen voi kuitenkin olla ihan mukavaa ajanvietettä?
Suosittelualgoritmit ovat menneet jatkuvasti oudompaan suuntaan. Tilattuja ja seurattuja tilejä ei löydy mistään ja katselusuosituksiin tulee 10 vuotta vanhoja videoita jotka on jo katsottu moneen kertaan.
Työsuhde-etuja on monenlaisia ja moneen eri tarpeeseen. Tuleeko etuja kuitenkaan tarpeeksi työntekijöiden toivomana vai heitetäänkö etuihin asioita joita on vain helpoin järjestää?
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä