Viruksen omainen leviämistapa eli erittäin nopea leviäminen.
Tästä esimerkkejä ovat
Esimerkiksi videoista on tullut yksi tehokkaimpia keinoja siirtää viestejä yritykseltä asiakkaille.
Eräs viraalimarkkinoinnin merkkipaalu sai alkunsa vuonna 2010, kun miesten hoitotuotteita valmistava Old Spice julkaisi mainoskampanjansa ”The Man Your Man Could Smell Like”, jonka tavoitteena oli päivittää tuotteen imagoa trendikkäämmäksi. Old Spice -brändi oli osoittanut ikääntymisen merkkejä, ja tuotteen imago ei menestynyt niin hyvin nuorten keskuudessa. ”The Man Your Man Could Smell Like” -kampanja kohdistettiin miespuolisten kuluttajien lisäksi myös naisille, joilla nähtiin olevan merkittävä vaikutus miesten ostopäätöksiin hoitotuotteiden suhteen, ja brändin imagoa päivitettiin ajankohtaisella huumorilla ja rehvastelulla. (MEEMIT JA VIRAALIMARKKINOINTI 2016) Videolla on YouTubessa yli 55 miljoonaa katselukertaa. Mainoksesta tuli niin suosittu, että jopa Dreamworks teki myös oman versionsa videosta Saapasjalkakissan tähdittämänä.
Viraali tai viraalius on käsitteenä hieman epämääräinen, sillä sitä ei ole tarkasti määritelty. Esimerkiksi kansainvälisen artistin musiikkivideo voi nousta viraaliin asemaan jopa miljoonilla katselukerroilla, mutta toisaalta yhtä lailla viraaliksi voidaan sanoa esimerkiksi kotimaisen bloggaajan satatuhatta katsojakertaa kerännyt vlogi.
Esimerkiksi viraaliksi-ilmiöksi on noussut suomalainen Hydraulic Press Channel, jonka videoissa vain puristetaan esineitä kasaan hydraulisella prässillä. Esimerkiksi Tovari lähetti maskottinsa myös puristettavaksi kanavalle.
Kenelle vain, kuka vain voi mennä viraaliksi ja synnyttää uusia meemejä. Viraaliksi nousemisessa tarvitaan kuitenkin myös hieman tuuria.
Viraalius ja meemit ovat varsinkin nykynuorisoon uppoava markkinointikeino. Jos esimerkiksi yrityksen mainosvideo menee viraaliksi, on näkyvyys taattua kansallisella tai jopa kansainvälisellä tasossa.
Olemalla omaperäinen ja ennennäkemätön. Esimerkiksi Saara Forsberg nousi yhdessä yössä viraaliksi ilmiöksi videollaan, jossa hän jäljittelee sitä, miltä eri kielet kuulostavat niitä taitamattoman korvaan.
Luomasi materiaalin levityksessä kannattaa hyödyntää sosiaalisen median luomia väyliä mainostamisessa. Viraali-ilmiö syntyy, kun riittävän moni kirjoittaa ja jakaa samaa aihetta räjähdysmäisesti, jolloin ilmiö saavuttaa nopeasti suuren näkyvyyden.
Onnistuneen ”viraalikampanjan” taustatekijöitä ovat toimiva sisältöstrategia ja hyvin suunniteltu sisältö. Viraaliksi nouseminen vaatii viihteellisyyttä, visuaalisuutta ja nopeutta (ajankohtaisuutta). Viraalin ilmiön aiheuttamien tunteiden ei välttämättä tarvitse olla positiivisia, tärkeintä on, että yleisön tunteet ovat voimakkaita ja että niitä syntyy mahdollisimman paljon.
Internetin tuoma viraaliuden mahdollisuus tuo myös samassa mittakaavassa riskit ei toivottuihin reaktioihin. Sosiaalinen media antaa kuluttajille hallitsemattoman vapauden kertoa omia mielipiteitään tuotteista ja palveluista, mikä voi vaikuttaa huomattavalla tavalla esimerkiksi yrityksen imagoon, myös negatiivisella tavalla.
Kuka vain, joka julkaisee sisältöä internettiin.
Ansaintamalli voidaan käsittää suppeammin hinnoitteluperiaatteiksi, jotka täsmentävät mistä yrityksen tulot muodostuvat.
Posti on ollut pitkin vuosia digitalisaatiota vastaan vaikka he voisivat hyötyä siitä aivan suunnattomasti.
Oman tuotteen tai palvelun tunnetuksi tekemistä potentiaaliselle kohdeyleisölle digitaalisia kanavia käyttäen.
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä