Monet ihmiset ylpeilevät miten paljon heillä olisi erilaisia liiketoiminta ideoita ja appi-ideoita, muttakun niitä ei ehdi tekemään. Tämä voi tulla myös shokkina, mutta monilla muillakin on ideoita ja ne jäävät sitten pöytälaatikkoon tällaisten käytännön rajotteiden vuoksi. Sehän se iso ero on, että kuka idean saa vietyä käytännön toteutukseen asti sillä tämä on lähes aina esteenä idean toteutumiselle.
Jopa voisi kärjistettynä sanoa, että ihmiset jotka huolehtivat todella tarkkaan ideansa varjelua, ettei siitä voi kenellekkään kertoa kun "joku voi viedä tämän idean".
Mutta valtaosalla yrityksiä ja ihmisiä on yhä se ongelma, että vaikka olisikin idea joka vaikka varastaa toiselta pitäisi siihen jostain saada se resurssi. Oli se sitten toteutusosaamista + aikaa taikka rahaa ostaa se muualta.
Mutta jos sinulla idea on niin tässäpä jotain vinkkejä miten edistää asiaa:
Jos sinulla on visio niin et voi kirjoittaa siitä liikaa tietoja talteen. Isosta sammiosta on helpompi lähteä tarvittaessa kaventamaan mitä olisi olennaista olla ensimmäisessä versiossa ja mitä voisi olla seuraavana. Tässä ei ole ns. "Tyhmiä ideoita" eli kirjaa ihan ne tyhmänkin tuntuiset asiat talteen. Pohdi tärkeitä avainominaisuuksia kuten "Kuvan ja kuvatekstin lisääminen pitää olla todella helppoa". Sinun ei tarvitse vielä välttämättä tietää MITEN se on helppoa tai parempaa.
Lähes aina ihmiset sanovat, että idea on uniikki ja sille ei ole kilpailijoita. Tämä ei silti oikeastaan koskaan pidä paikkaansa. On mahdollista että samanlaista ratkaisua ei ole olemassa, mutta samaa ongelmaa ratkaisevia todennäköisesti on. Ota siis ne vähänkään ideaasi liippaavat kilpailijat ylös ja mieti mitä he tekevät hyvin ja mitä huonosti. Tai ihan mistä itse tykkäät ja mistä et.
Jotta asiaa voi esitellä eteenpäin tarvitset jotain kättä pidempää. Se voi olla prototyyppi tai wireframe tyyppinen toteutus - Tähän voi käyttää figman tapaisia työkaluja taikka painttia, mutta tärkeintä on työkalu jolla itse saat päästäsi vision ulos. Myös kynä ja paperi on erittäin tehokas työkalu.
Ihan ensimmäisenä olisi toki tärkeää tunnistaa ideasi kohderyhmä, mutta oletan nyt julmasti sen olevan mietitty.
Tämä voi olla joko kyselyä tai kuuntelemista. Parhaat liikeideat lähtevät siitä, että halutaan vastata johonkin oikeaan tarpeeseen. Mitä enemmän saat oikeaa palautetta mahdollisilta oikeilta ideasi käyttäjiltä sen parempi. Tässä kun ei ole insinöörin rautalangastakaan hyötyä vaan ne kohderyhmän FIILIKSET on avainasemassa. Lopulta sillä ei ole mitään väliä onko sinun ratkaisusi oikeasti paras ongelmaan - tärkeintä on että se TUNTUU parhaalta ratkaisulta ja että sitä on mukava käyttää.
Sittenpä jos näitä koostamisia on päässyt tekemään voi olla tarpeen ottaa yhteys ammattilaiseen ellet itse ole jo koodimestari graafisella suuntaumuksella. Kun siun idea on koostettu ja kirjattu hyvin on sitä helppo käydä yhdessä läpi myös ammattilaisen kanssa. Sattumalta vaikkapa me Koodersilla tarjotaan näitä palveluita ja niistä suosituin vaihtoehto on myös rahoitukseen avun saaminen: https://kooders.fi/rahakassi
Mutta jos rahoitusasiat on selvillä ja kunnossa voidaan hypätä myös suoraan määrittelyyn eli pistä postia taikka soittele niin katsotaan miten ideastasi leivotaan ihan aikuisten oikea sovellus!
00:00 Blogi alkaa
00:14 Alkupuhe
01:48 Mitä askeleita pitää ottaa
01:56 Kirjaa kaikki ajatuksesi ideaan liittyen ylös
02:49 Selvitä kilpailijasi
03:46 Pohdi prototyypin toteutus
04:29 Kohderyhmä
06:02 Ota yhteys ammattilaiseen
Kauneutta huoneeseen tai keveyttä laneille. Monikäyttöinen Cubeor sopii moneen paikkaan!
Luotatko enemmän ihmisiin jotka ovat lukeneet asiasta kirjasta vai heistä, jotka ovat oikeasti pistäneet kätensä saveen? Yleensä asiantuntija eli ThingFeeler tietää asiasta enemmän koska kokemusta on vaikeampi kiistää kuin kirjasta luettua.
Kannattaako seuraaja- ja katsojalukuja kytätä orjallisesti ja sitten olla ihan romuna jos jonain päivänä luvut eivät ole toivotunlaisia?