Myy mitä pystyt toteuttamaan

21.05.2020 07:25:53
Se turhauttava hetki kun tarjoaja perääntyy viime hetkellä

Markkinoidaan, myydään ja tehdään kaupat. En tunnusta olevani piinkova myyjä, joka pystyisi tekemään kauppoja asiasta kuin asiasta. Tiedän että on monia tapoja tehdä myyntiä, jokaiselle se omasta tahdosta ja halusta kiinni. Maalaisjärjen mukaisesti jokainen tekee oman osaamisen mukaan. Jos ei ole osaamista, niin hanki se osaaminen. Kun tekee kauppaa toisen yrityksen kanssa, luodaan luottamusta tekemisen kautta. Nimellä pääsee pitkälle, jossakin vaiheessa saattaa alkaa tulla seinä vastaan. Suurempi paha on ostajan kannalta, jos ei saakaan sitä mitä tilaa.

 

Kun kirjoittelen tätä blogia, niin tämän viikon aikana on tullut jo pelkästään kolmelta ostajalta pyyntö tehdä järjestelmä. Sinällään asiassa ei mitään ihmettä, jos tulee tarjouspyyntöjä. Se mikä on ihmeellistä, että ostaja oli jo saanut tarjouksia ja ruvennut tekemään sopimuksia - silloin palveluntuottaja ilmoittaa, etteivät osaakaan tehdä sitä. Mitä ihmettä! Siis tehdään tarjous palvelun tuottamisesta, eikä edes osata toteuttaa koko asiaa. Missä kohtaa myynti ja tuotanto ei juttele keskenään, vaikka olisi sama henkilö (sisäistä puhetta). Kun puhutaan tietoteknisistä ratkaisuista, on erittäin tärkeää asiakkaiden kanssa käydä keskustelua ja kertoa myös missä kohdin on mahdollisia pullonkauloja. Käykää läpi suunnitelma ja toteutustapa. Mielestäni jos uskallat olla rehellinen osaamisesta, ei se poista osaamistasi mihinkään. Kerro myös, jos osaamisesi kohdistuu johonkin muuhun kuin kysyttyyn asiaan. Tällä voimme säästää aikaa ja rahaa ostajalta.

 

Pitkät projektit ovat haluttuja ja kannattavia palveluntuottajille.  Olemme saaneet yhteydenottoja, jossa projekti on loppuvaiheessa ja palveluntuottaja ei saa tehtyä loppuun. Mitä ihmettä! On keritty laskuttaa alussa sekä tehdä projektia suunnitelman mukaan ja sitten tulee ilmoitus ”emme tee loppuun”. Näissä pahimmassa tapauksessa tehtyä työtä ei voi jatkaa, vaan pitää rakentaa uudelleen. Saimme tarjouspyynnön toteuttaa kesken jääneen projektin loppuun. Tietysti halutaan projekti valmiiksi alkuperäisen suunnitelman mukaan, niin aikataulu onkin nyt huomattavasti lyhyempi. Ostajalla meni uusiksi talousarvio ja oli hätääntynyt tilanteesta. Teimme tarjouksen, kun olimme saaneet riittävät tiedot ja rakennettua ratkaisuehdotuksen. Ostaja hyväksyi tarjouksen. Hinnoittelimme sen niin että pystymme tekemään aikataulussa huomioiden muut meidän projektimme. Teimme suunnitelman ja aikataulutuksen. Aktivoimme ostajan osallistumaan järjestelmän tekemiseen (vuoropuheluun) ja saimme kaiken tiedon tarpeesta sekä toiveista. Projekti saatiin aikataulussa valmiiksi ja on ostajan käytössä.

 

Olen aikaisemmin kirjoittanut tästä, jos tekisimme sen mitä lupaamme. Ennekuin lupaamme on hyvä miettiä mitä osaamme. Meiltä usein kysytään toteutuksen yhteydessä myös mobiiliapplikaatiota, mutta kun semmoisia emme ole vielä tehneet sanomme sen suoraan. Kerromme toki, että tekemämme selainpohjainen systeemi pystyy juttelemaan myös jonkun toisen tahon toteuttaman mobiiliappsin kanssa. Emme kuitenkaan lähde vedättämään asiakaista uuden projektin kiilto silmissä, mikäli emme voi toteuttaa jotain osa-aluetta. Nämä nostetaan pöydälle heti ensimmäisen yhteydenoton aikana. Jos erikoistuu johonkin osaamiseen, niin kerro se. Erikoistumiselle on tarvetta ja varmasti ostajiakin löytyy – kyse on markkinoinnista ja myymisestä. Kun jätät tarjoukseen oman ehdotuksen, mieti:

  1. Tiedämmekö riittävästi projektista
  2. Osaammeko tehdä
  3. Onko aikataulu riittävä
  4. Millä hinnalla teemme sen

 

Näillä tiedoilla pääsee jo pitkälle. Uskalla on olla rehellinen oman osaamisesi kanssa, on paljon helpompi hengittää ja elää.

Muita blogeja tältä tyypiltä

Minä ja koodari - asiakaspalvelu on asiakkaan palvelua!

Vaikka löydämme yhteisen ymmärryksen asiassa, niin onko silti se hyvää asiakkaan palvelua? Saako koodari olla vihainen, jos asiakas ei olekaan samalla aaltopituudella tai toisinpäin?

Lukaseppa

Minä ja koodari - Räätälöidään tuote

Aina ei ole suoraan sopivaan ohjelmistoa tarjolla. Silloin sovelluksen räätälöinti on varteenotettava vaihtoehto.

Lukaseppa

Digi tehostaa, ei korvaa!

Kannattaa olla tietoinen kenelle kohdentaa myyntiä tai markkinointia. Kaikkea ei tarvitse tehdä käsityönä, voidaan myös automatisoida markkinointimateriaalin jakamista.

Lukaseppa