Monesti olen itse sanonut ja saanut kuulla, että etsitään hyvää tyyppiä töihin. Henkilön rekrytoinnissa osaamisella on suurin merkitys valinnassa. Puhumme myös hyvästä tyypistä, jotta sopii tiimiimme tai toimintaamme. Kun tarkemmin mietimme asiaa niin emmehän me tunne lopulta ketään ihmisenä todella hyvin, vaan tiedämme enemmän toimintatapoja ja toimintamalleja. Ehkä on syntynyt ajatus, millainen henkilö on meidän tiimissämme hyvä tyyppi. Joten ajattelin tehdä muutaman asian listan, joka saattaa auttaa määrittämään yhdeltä näkökannan puolelta hyvä tyyppiä töissä.
Kun aloitin listaamisen asioista, niin huomasin että nopeasti tuli todella pitkä lista asioita. Kävin myös googlettamassa tietoa, sieltähän löytyi tuhansia osumia asiaa liittyen. Päätin kuitenkin kirjoittaa ihan oman intuition ja kokemukseni kautta. Otin esille neljä asiaa:
Luottamus rakentuu ihmisten toiminnan kautta, luotamme omien arvojemme saatua vastavuoroisuutta. Työntekijä ja työnantaja luottamus on kunnossa, kun kumpikin tietää tehtävänsä sekä vaatimukset työntekemiselle. Tiedämme kyllä, milloin luotamme johonkin ja milloin myös luottamus on mennyt. Tunnista mitkä asiat juuri sinulle ovat tärkeitä luottamuksen kannalta.
Jokaisella on vastuu omasta tekemisestä. Työelämässä vastuut jakautuvat, joten tässä tullaan luottamuksen liittyviin asioihin – vastuuta annetaan, kun luotetaan että työ hoituu tai asialle ollaan tekemässä sovittuja asioita. Jos huomaat että joutuu selittämään koko ajan tekemisiään – saattaa olla omassa toimintamallissa on jotakin muuttunut tai puutteita. Vastuuta siirretään johonkin hyperavaruuteen, vaikka voisi myöntää asiat hoitamattomuuden.
Henkilö on kiinnostunut omasta työstään ja työympäristöstään. Jokainen johtaa itseään ja kiinnostuminen tulee jostakin jokaisen sisäisistä sopukoista. Kun olet kiinnostunut, tulee myös kehittymistä itselleen ja työhön. Tämä kannustaa onnistumaan ja helpottaa oman työn tekemistä. Helpottaa olemaan ihminen työpaikalla.
Olemme jokainen mitä olemme ja monesti kannustetaan olemaan itsensä. Jos jokaisesta asiasta löytää vain ongelmia, niin oletko silloin oikeassa paikassa/työssä? Varsinkin jos palautteeseen ei sisälly ratkaisua vain ainoastaan kritiikkiä. Kiitoksien sanominen voi auttaa ymmärtämään, että ihmiset ovat erilaisia ja toimintamalleja on monenlaisia.
Kun alatte puhumaan hyvästä tyypistä työpaikalla niin kannattaa avata se kuulijalle, mitä tarkoitatte hyvällä tyypillä. Jokaisessa työpaikassa löytyy erilaisia määritelmiä ja kannattakin tunnistaa mitä ne ovat juuri teidän paikassanne. Tiedän että olen osalle hyvä tyyppi ja toisessa ehkä jotakin muuta. Joten jokainen meistä on jossakin hyvä tyyppi, jos haluamme olla sellainen.
Lämmin toimisto vaikuttaa kehon jaksamiseen varsinkin jos nesteytys on vaillinaista. Happi loppuu.
Olisi hienoa jos voisi nähdä taivaalla leijuvan pilven jossa olisi tietoni. Hassuahan on se että tieto on jossakin fyysisesti maankamaralla, mutta meidän ei tarvitse olla tallentimen luona fyysisesti.
Näin vain luovuuden puutarhuri on päässyt siihen vaiheeseen, jossa voi katsoa rehellisesti taaksepäin ja partakarvat vinkuen mennä eteenpäin. Nyt tehdään palvelumyyntiä!