Olisiko aika uusia nettisivut?

10.01.2019 08:38:00
Ilmeeni kun nettisivu on kakka

Nettisivut ovat nykyään tärkeä, ellei jopa lähes pakollinen osa yrityksen markkinointia. Ollaankin jo puhuttu MITEN ostaa nettisivuja ja juteltu podcastissa MIKSI on hyvä olla nettisivut sekä MITÄ ne ovat. Vielä ei ole kuitenkaan aktiivisesti blogattu, että MILLOIN niiden hankkiminen on ajankohtaista.

Onko toimintani löydettävissä helposti?

Olitpa sitten yksityishenkilö, yritys, yhdistys tai muu edellä mainittuihin nimikkeisiin verrattava ainesosa sinulla TÄYTYY olla nettisivut, jos haluat löytyä verkosta. Asiakkaittenne ostoprosessi alkaa yhä useammin hakukoneista, joka puolestaan nostaa hakukoneoptimoinnin arvoon arvaamattomaan. Ellei sinua tai yritystäsi ole nimeltä mainittu täytyy yrityksen tulla löydetyksi sen tuottaman palvelun avulla. Toki myös meidän sivustollemme eksytään yllättävän usein käyttäen meidän tyyppien nimiä hakusanoina, mutta tämä edellyttää, että meihin on törmätty jossain tai meitä on jopa erikseen suositeltu. Jos kuitenkin hankinnan suositteluverkosto on kapea, lähtee googleen ennemmin hakusanaksi ”nettisivut joensuu” kun vaikka ”Kooders Miikka Kostian Ihana”.

Jos yrityksesi nimeä googlettamalla ensimmäinen linkki on jotain muuta kuin yrityksesi kotisivut, on sivuston löydettävyys erittäin heikoilla kantimilla!

Nettisivufirmat eivät voi ongelmaa täysin puolestasi ratkaista vaan sinun olisi tärkeää tunnistaa millä sanoilla toimintasi on tärkeää löytyä. Parturi-kampaamo voi tarjota parturointia ja kampauksia ja tekemiseen voi usein liittyä myös hiusten peseminen, mutta hyöty löytyä hakusanoilla ”hiusten pesu joensuu” ei välttämättä edistä toivottua liiketoimintaa.

Kannattaa siis pitää huoli, että tulet löydetyksi tarjoamiasi palveluita etsittäessä. Kun sivustollesi saavutaan, on taas tärkeää, että tieto on siellä kerrottu selkeästi ja yhteystiedot löytyvät helposti.

Jos toimintasi löydettävyydessä on ongelmia kannattaa uusia vähintäänkin sivuston sisällöt.

Sisältö on tärkein!

Sivuston sisältö on hakukoneoptimoinnin lisäksi tärkeää myös luottamuksen herättämiseen. Jos sivustolla on ”ajankohtaista” tai ”blogi”-osio, jota on viimeksi päivitetty 2015 toivottaen mukavaa joulun odotusta ei kävijä voi olla varma onko yritys enää edes olemassa.

Blogit ovat myös mahtava keino tuottaa lisäarvoa asiakkaillenne. Teiltä on helpompi ostaa jos olette etukäteen maksuttomasti todentaneet osaamistanne.

Kun bloggaat, tulee sivustollesi myös uutta sisältöä. Kun sivustolle tulee uutta sisältöä huomaavat hakukoneet, että sitä päivitetään. Kun hakukoneet huomaavat uuden sisällön nostetaan sivustoasi ylemmäksi tuloksissa. Ihminen haluaa löytää ajankohtaista tietoa.

Älkää kuitenkaan ottako tällaista päivitettävää osiota sivustollenne, mikäli sitä ei ole tarkoitus päivittää. Blogi- ja ajankohtaista sivujen puuttuminen on parempi asia kuin osion sivustolla pitäminen vanhentuneella sisällöllä.

Toimiiko sivusto toivotusti?

Sivuston toimivuus on monien osien summa, mutta tärkeimpiä ovat hosting ja sivuston tekninen toteutus. Hostingin valinnassa on tärkeää huomioida missä asiakkaasi sijaitsevat, sillä myös maantieteellinen sijainti on tärkeässä osassa. Rajallisen valon nopeuden vuoksi vaikkapa Saksassa ylläpidetyt sivut aukeavat jo fysiikan lakien vuoksi hitaammin Suomessa kuin paikallisesti ylläpidetyt sivustot. Sijainnin lisäksi myös hostingin laatu on tärkeää. Jos kyseessä on ”halpahotelli” saattaa samalla palvelimella olla jopa tuhansia muitakin sivustoja. Sitten jos näistä sivustoista puolet saavat yhtaikaisia kävijöitä, saattaa sinun sivustosi lataaminen kestää jopa kymmeniä sekunteja tai sivusto saattaa olla kokonaan asiakkaiden saamattomissa. Jos sähköpostit ovat samalla palvelimella ette voi myöskään lähettää tai vastaanottaa sähköposteja ruuhka-aikoina.

Sivuston teknisellä toteutuksella voidaan myös vaikuttaa toiminnan nopeuteen. Jos sivustolla on paljon upotteita, kuten sosiaalisen median upotteita hidastaa tämä sivuja merkittävästi. Tällöin asiakkaan täytyy päästä ensin sivuillesi ja sen jälkeen sivusto pääsee ottamaan yhteyttä ulkoisiin palveluihin. Myös vanhentuneet lisäosat voivat hidastaa sivuston toimintaa. Mikäli nykyisen WordPress sivuston ”Päivitykset” osio huutaa punaista pidempiä aikavälejä voi tästä muodostua ongelma jo sivuston turvallisuuden kannalta. Sivustoa voidaan nopeuttaa cache eli välimuisti toiminnallisuuksilla. Concrete5 tämä on rakennettu sisään ja WordPressiin on saatavissa monia lisäosia sivustoa nopeuttamaan. (Me ollaan käytetty "WP Super Cache"-lisäosaa)

Jos sivustot toimivat hitaasti ja ne huutavat jopa virheviestejä kannattaa lämpimästi harkita nettisivujen kokonaisvaltaista uusimista.

Herääkö vierailijalle oikea tunne?

Tämä menee melkein edellisen otsikon alle, mutta toimivuutta on myös se mitä käyttäjä näkee. Jos kotisivut näyttävät täsmälleen samalta tietokoneen ruudulla ja omassa älypuhelimessa on jompikumpi kokemus todennäköisesti merkittävästi heikompi. Tietokoneella nähtävä näkymä puhelimessa tarkoittaa pientä tekstiä ja paljon asioita ruudulla, kun taas mobiilinäkymä tietokoneella voi tarkoittaa kissan kokoista tekstiä, jolloin ruutuun ei mahdu kerralla edes kokonaista lausetta. Nykyään kotisivujen onkin tärkeää olla responsiiviset ja se on jotain mitä voi surutta vaatia sivustoja hankkiessa. Erilliset mobiilisivut olivat 2000-luvun alun villityksiä.

Seuraavana tunteen herättäjänä on sivuston taiteellisempi osuus: Minkälaisia värejä on käytetty, onko sisältöä tukemassa laadukkaat kuvat ja ovatko ne piirrettyjä vai valokuvia ja löytävätkö vierailijat sivustolta sen tiedon, mitä tulivat hakemaan.

Yrityksen ilmeen ei tarvitse välttämättä pohjautua johonkin eepokseen 1800-luvulta, logon herättäen kuvia aaltojen tyrskeestä ja nimen pohjautuen Poseidonin vedenalaiseen valtakuntaan. Joskus yrityksen nimi voi olla vain jotain hauskaa ja mieleenpainuvaa taikka oikein tarkasti kuvata yrityksen toimintaa. Värin on hyvä tukea nimeä ja logoa, mutta tässäkin voidaan lähteä liikkeelle omasta lempiväristä.

Hankintapäätöksiä tekevät kuitenkin ihmiset. Ihmiset tykkäävät toimia aitojen ihmisten kanssa. Sliipatulla tukalla puvun kera itsekin näyttäisin lähinnä Uuno Turhapurolta, joten mieluummin esitän itseni aidosti sellaisena kuin olen. Sinullekin herää tästä kirjoituksesta varmasti jonkinlainen kuva minusta. Jos se herännyt kuva on vastenmielinen, olet jo todennäköisesti poistunut tästä blogista, mutta jos koet, että olet saanut hyviä vinkkejä tai vähintäänkin jotain ajatuksia olet todennäköisesti vielä lukemassa (Moi siis sinulle lukija!). Tunne minusta ja edustamastani yrityksestä on herännyt.

Jos yrityksesi kotisivuille mennessä päällimmäisenä tunteenasi herää suru, kannattaa harkita nettisivujen uusimista.

Muita blogeja tältä tyypiltä

Datalla johtaminen on siistiä

Data on uusi öljy. Näin kuuluu sanonta. Silti ei koskaan taidettu puhua öljyllä johtamisesta - Onkohan sanonta täysin aukoton?

Lukaseppa

Generalisti vs erikoistuja - Kuka niitä töitä saa?

Jos sinulla on ongelmaa tietotekniikan kanssa, niin sinä yleensä "tiedät tyypin" jolle soittaa ja hän osaa auttaa. Se kenelle soitat on spesialisti, mutta sinä olet generalisti: Et tiedä miten ongelma ratkaistaan, mutta tiedät mitä tehdä, jotta ongelma ratkeaa. Generalistia voisikin ajatella eräänlaisena tirehtöörinä.

Lukaseppa

Teet nyt vaan niitä julkaisuja

Paras tapa tehdä asioita on se mikä on sinulle helppoa. Algoritmi_kikkailusta tulee yleensä vain paha mieli.

Lukaseppa
Miikka on Joensuulainen insinööri, Kooderssin perustaja ja edelleen koodaava toimitusjohtaja.


Aiheet
Muita blogeja tältä tyypiltä