Olemme tästä aiheesta käyneet kesän ja syksyn mittaan paljon sisäisiä keskusteluita. Aina ei ole helppoa sanoa suoraan hintaa, ennen kuin saadaan riittävästi tietoa mitä asiakas haluaa. Sen tiedämme, että ”palvelu maksaa aina jotakin, ei ole siis ilmaisia palveluita”. Se miten määritämme oman palvelun hinnoittelun niin siihen vaikuttaa monet seikat; toimintamallit, tarjonta, kilpailu, tuotantoketjut, aikataulut, tuotantokustannukset, osaaminen yms. Olemme saaneet pohtia välillä juuria myöten, miten rakennamme hinnoittelumme, eikä siihen sitten ollut mitään oikotietä. Eihän tämä salaisuus ole: olemme tehneet tutkimista omaan kulurakenteeseen sekä osaamiseemme. Siksi olemme tunnistaneet omat palvelumme ja laittaneet myös hintaesimerkkejä heti etusivulle.
Muutama asian nostan tämän tiimoilta esille, kun hinnoittelua mietitään. Painotan että mitään asiaan en ole keksinyt itse, koska varmasti joku maailmassa nämä asiat on sanonut kuitenkin.
Tärkeää on tunnistaa palvelusi, jota myyt tai tarjoat. Jos pääset puhumaan hississä palvelustasi ja olet rakentanut myös hienon hissipuheen – tunnista myös mitä palveluita tarjoat. Hinnoittele nämä puhumasi asiat selkeäksi hinnaksi, jotta asiakas tietää mitä rahalla saa. Epämääräinen palvelukuvaus ja hinta ei houkuta asiakasta ostamaan.
Tässä kannattaa harkita myös ihan puhdasta tuotteistamista!
Kannattaa tarkistaa millaisia kustannuksia tulee todellisesti palvelun tuottamisesta. Jos luulee tietävänsä ilman selvitystä, niin monesti arvio menee metsään rymisten. Joskus emme huomaa pieniä kuluja tai menoja, jotka nakertavat koko ajan tuottoa. Kannattaa siis tehdä laskelmat ja perustella itselleen mikä on kannattavaa toimintaa.
Jos toimintanne vaatii toimitilaa, sinne sähköt ja netin ja kahvia koodareille tulee näistä koituvat kulut huomioida myös myytävien asioiden hinnoissa.
Kun olet laskenut hintasi, uskalla myös kertoa se. Jos häpeilet hintojasi, niin on vaikea myös myydä. Anna asiakkaan tehdä arvio ostaako palvelun vai ei. Jos tinkiminen alkaa, niin se ei tarkoita aina, että olisi kallista. Monesti vaan kokeillaan onko mahdollisuus tinkiä. Yleensä ihmiset ovat tyytyväisiä palveluun jo pelkästään hinnoittelun ollessa selkeää ja näkyvää.
Olisin voinut kirjoittaa erilaisia kaavioita, miten hinnoittelut tehdään, mutta löydätte niitä varmasti monestakin foorumista. Olennaista on, että kiinnostuit, koska aina edullinen ei ole edullista. Kallis ei ole aina parasta. Hinnoittelulla voit antaa myös viestiä, miten paljon arvostat omaa tekemistä tai miten kilpailutettu tuote voi olla markkinoilla. Aina hinta ei kelpaa jollekin ostajalle, vaikka kuinka viilaisit. Joten kun nyt mietin palveluillesi hintaa, oletko tyytyväinen siitä millä hintaan myyt palvelua? Jos et ole, niin voisiko asialle tehdä jotain tai muuttaa palvelua niin että hinta olisi varmasti kannattava?
Syksyllä kohti uusin voimin ja hinta arvostaen!
Monesta eri lähteestä urkittuani määritelmä on maalaisjärjelle - käyttää olemassa olevaa tietoa käytännöllisesti. Silloin välttämättä ei ole teoreettista pohjaan järjenkäytölle, vaan voi perustua myös tunneperäisille ja käytännön kokemuksellisille asioille.
Tunnistan itsestäni monenlaisia ajatuksien heräävän, kun mietin sanaa lupaus. Sanana on todella monitahoinen ja syvä, jonka merkitys varmasti jokaiselle on omanlainen.
Monesti liitämme kokemuksen ikään tai elämän myötä tulleeseen elämänkokemukseen. Jos pidämme pelkästään aikaa mittarina se ei kerro välttämättä muusta kuin ajan kulumisesta.