Ei ole vain yhtä tapaa tehdä rekrytointia, mutta eettisesti arveluttavia kylläkin. Ilpo jo aiheesta aiemmin bloggailikin ja se kirjoitus löytyy täältä.
Vastaan on tullut tapauksia, jossa yritys ylpeänä somessa ja lehdistössä luukuttaa "Laajennumme nyt Joensuuhun" ja sitten aletaan soittamaan läpi KAIKKI Joensuulaiset alan toimijat. Heille soitellaan useita kertoja. Välillä sama ja välillä eri ihminen ja puhelut eivät lopu vaikka miten sanoo Ei.
Puhelut tulevat yrityksessä myös työntekijöille jotka eivät tee suoranaisesti sen nimenomaisen alan työtehtäviä mihin rekrytoidaan eli selvästi soitellaan vaan "Henkilöstömme"-sivulta jokaiseen puhelinnumeroon mikä eteen tulee.
Myös poikkeusaikana nähtiin ratkaisuja, että lähdettiin pelottelemaan pienempien yrityksien työntekijöitä, että "kannattaisi siirtyä tänne ison firman huostaan koska onhan tuo toiminta tuossa kokoluokassa todella epävarmaa".
Usein näissä headhunttauksissa ei edes kysellä tekijän osaamisen perään. Katsotaan vain titteli ja aloitetaan agressiivinen rekrytointi.
Koodarin eettisyys voi näkyä niin oman työn automatisoinnissa kuin siinä minkälaiseen käyttöön jotain koodataan.
Jos ei pidä liikaa roolia päällä työpaikalla on elämä paljon stressittömämpää. Ihminen vastaa paremmin inhimilliseen viestintään!
Brandbookin pitäisi toimia yritysilmeen käsikirjoituksena. Miksi niin monet yritykset jättävät hankkimansa brandbookin käyttämättä?
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä