Olin eilen mukana ICT-alan ura- ja rekrytointitapahtumassa. Porukkaa oli paljon ja pääsin itsekkin paljon jakamaan kokemuksia ja fiiliksiä työpaikkaa metsästäville vaikka meillä ei olekkaan aktiivinen haku parhaillaan käynnissä.
Tässä vielä linkkiä tuohon tapahtumaan, sillä siellä on myös linkkejä firmojen sivuille jotka parhaillaan etsiivät ICT-alan tekijöitä mikäli töitä etsit!
Ständit olivat aakkosjärjestyksessä ja Koodersin piste sattui Meitan poppoon viereen. Heidän avoimista työpaikoista tiedustellessa sainkin kuulla, että myös minun kirjoittamat blogit rekrytoinnista olivat heille tulleet vastaan joka oli kivaa palautetta. Samalla myös havahduin siihen, että vaikka tiedän mitä Meita tekee, niin en itseasiassa tiedä miltä Meitalaisen työpäivä näyttää.
Siitä lähtikin sitten eksistentiaalinen spiraali, että hittolainen tietääköhän kukaan oikeasti mitä Kooders tekee? Saatika mitä Koodersin tyyppi tekee? Toki me ollaan jonkun verran tehty MyDay tyyppisiä videoblogeja, mutta niissäkin on yleensä enemmän katsottu yhtä päivää läpileikkauksena eikä niinkään mitä se tyyppi nimenomaan työtehtävinä tekee.
Yritin vähän jo tuolla tapahtumassa jäsentää itselleni ajatuksia tähän liittyen ja pohtia hirmu klikattavia otsikoita blogille jossa yrittäisin kertoa mitä me oikein tehdään, mutta sitten lähtikin runosuoni enemmän hätyyttämisen tielle. Hätyytän myös muille, että olettekos te miettineet ilmeneekö mistään somesta, kotisivuilta, podcasteista tai muusta mediasta mitä te oikeastaan teette? Joko ihan myynnin kannalta, mutta myös sitten syvemmin rekrytoinnin kannalta.
Joskus hyvin kuvaava rekrymarkkinointi voi johtaa myös lisäkauppaan kun toimijoita vertaileva ostohousut jalassa oleva näkee miten hyvin työntekijöistä pidetään huolta kun kaikki heittää kokoajan yläfemmaa ja hymyileevät leveästi.
Joskus taas yrityksen perus markkinointi voi ohjata myös rekrypuolta, että hakija saa vähän fiilistä minkä tyyppisiä asiakkaita tavoitellaan josta voi tehdä jotain johtopäätöksiä minkälainen työyhteisö on ja minkä tyyppisiä projektit ja asiakkaat voisivat olla.
En ikävä kyllä voi sanoa meidänkään olevan hillittömiä mestareita tässä kerronnassa, mutta tämän blogin myötä aletaan pureskelemaan asiaa vähän pidemälle.
Toivon mukaan tämä härkkii sinuakin ajattelemaan, että onko tämä käytännön arjen esittely miten hyvillä kantimilla.
On kaunis kesäinen päivä. Linnut laulavat ja ankat haluavat pussistasi herkkuja. Sitten yhtäkkiä salami iskee kirkkaalta taivaalta ja projektia firmassanne vetänyt tyyppi säikähtää ja juoksee karkuun. Sinut nimetään projektivetäjäksi. Mitäs nyt tehdään?
Brändäämistä ei pidä vähäksyä. Tekeminen helpottuu kun touhu on oman näköistä, koska ihmiset ostaa mieluummin ihmiseltä.
Aika on resurssi, jota on hyvin rajallisesti ja sen lisääminen ei olekaan kovin helppoa.