Miikka löytää yleensä ongelman jokaiseen ratkaisuun jo hyvissä ajoin ennen kuin ne pääsevät aiheuttamaan sen suurempaa harmia.
Moni hyvä idea jää toteuttamatta, koska "sellainen on jo olemassa". Mutta totuus on: ensimmäinen ei aina ole paras – ja usein paras tulee myöhemmin. Tässä viisi vinkkiä sinulle, joka mietit startupin perustamista tai järjestelmän rakentamista maailmaan jossa kaikki näyttää olevan jo keksitty.
Jos ideasi kaltaisia ratkaisuja löytyy jo ei se ole ongelma vaan mahdollisuus. Se tarkoittaa, että asiakkaita on jo. He ovat myös varmasti valmiita maksamaan siitä jos voit tehdä sen paremmin.
Google ei ollut ensimmäinen hakukone. AltaVista ja Yahoo olivat ensin. Google kehitti paremman algoritmin ja yksinkertaisemman käyttöliittymän.
Usein ratkaisut jotka ovat olemassa on kömpelöitä, hankalia käyttää tai suunniteltu väärälle kohderyhmälle. Parempi käytettävyys ja asiakasymmärrys voittavat.
Slack ei ollut ensimmäinen ryhmäviestintätyökalu. IRC ja HipChat olivat olemassa ja Koodersillakin molemmat testissä. Slack teki viestinnästä visuaalisesti miellyttävää, integroituvaa ja helpompaa.
Maailma muuttuu nopeasti. Se mikä ei toiminut 5 vuotta sitten saattaa nyt olla juuri se mitä markkina tarvitsee.
TikTok ei ollut ensimmäinen lyhytvideopalvelu. Vine oli edellä 6 sekunnin videoineen, mutta aika ei ollut vielä kypsä. TikTok yhdisti sen algoritmeihin ja kulttuuriin oikeaan aikaan.
Moni startup saa lentävän lähdön ratkaisemalla yhden pienen mutta tärkeän ongelman tehokkaasti. Pienellä markkinalla voi testata ideaa ja kehittää tuotetta paremmaksi.
Shopify ei ollut ensimmäinen verkkokaupparatkaisu, mutta se teki yksinkertaisen ja skaalautuvan työkalun pienille yrityksille, jotka halusivat aloittaa helposti.
Kaikki ideat rakentuvat aiemmille ideoille. Ei ole häpeä "kopioida" olemassa olevaa jos sen tekee paremmin, viisaammin tai kohdennetummin.
Facebook ei ollut ensimmäinen sosiaalinen verkosto. MySpace ja Suomessa myös ii2.org ja IRC-galleria olivat olemassa pitkälle aiemmin. Facebook teki siitä sulavamman ja tehokkaamman opiskelijoille (aluksi).
Maailma ei tarvitse enempää ensimmäisiä vaan parempia. Jos sinulla on idea, joka voisi palvella asiakkaita paremmin kuin nykyiset ratkaisut, se on täysin riittävä syy lähteä liikkeelle. Meidän tehtävämme koodifirmana on tehdä siitä totta.