Tuotteistaminen

21.02.2019 09:11:47
tuotteistaminen

Räätälöinnin Tuotteistaminen

Me ollaan aikaisemminkin joristu tuotteistamisesta ja vähän sen vierestä, nämä jutut keränneet sen verran klikkauksia, että meinasin kirjoitella hieman lisää asian tiimoilta, tällä kertaa käytännönläheisempää tavaraa jostain syväanalyysin ja pohdinnan välimaastosta.

Mitä tuotteistaminen oikein on? Tero Hyttisen sanoin “Tuotteistaminen tekee asioista helpompaa ostaa ja helpompaa myydä”.

Meillä on joitakin jatkuvan kehityksen alaisia tuotteita, mutta eniten meiltä ostetaan kuitenkin räätälöityjä työkaluja ja ratkaisuja vaihteleviin ongelmiin. Kysymys kuuluukin siis, kuinka tuotteistaa jokin asia, joka muuttuu jatkuvasti, eli miten tuotteistaa ilman tuotetta?

Asiakkaalle ongelmanratkaisua

Meidän asiakkaillemme luoma arvo kiteytyy aika yksinkertaisesti seuraavanlaisesti. Keksimme ja toteutamme ratkaisun ongelmiin, joihin et välttämättä löydä ratkaisua muualta.

Kuten meidän palvelusivuamme vilkaisemalla voi huomata, meillä pyritään hoitamaan ulospäin näkyvän tuotteistaminen olemalla alusta loppuun mahdollisimman avoimia ja rehellisiä prosessin eli projektin tai poliitikoittain sanottuna himmelin toiminnasta.

Asiakkaalle pitää saada selkeä ja ihmisymmärrettävä kuva palvelusta ja sen osista heti kättelyssä. Ratkaisujen toteuttaminen on siis saanut ketterän muotonsa monestakin syystä. Jos asiakas ei tiedä mitä tapahtuu tai mitä on ostamassa, hänen tyytyväisyytensä on hyvin pitkälti arpapelin varassa. Tämä on todella huono asia asiakkaalle ja tätä kautta vielä huonompi asia meille.

Työmuurahaisille systeemejä

Sitten se itse asia miksi todennäköisesti tulit tänne lueskelemaan tätä juttua, eli miten me teemme tuotteistamista. Teemme työkaluja ratkaisemaan lähes minkälaisissa olosuhteissa tahansa ilmeneviä ongelmia. Miten jonkun näin vaihtelevan asian, sisäänpäin näkyvä tuotteistaminen voi oikein toimia?

Meidän työmme pohjautuu eri asiantuntijoiden päässä pyörivään kompleksiseen eli monimutkaiseen hiljaiseen tietoon. Jokainen projekti toteutetaan asiakkaan tarpeisiin räätälöitynä uniikkina tuotteena. Tämä olisi varsin tehotonta tuottaa, jos jokaisella kerralla pitäisi traktori keksiä uudestaan. Liian pitkälle vietynä tuotteistaminen taas lukitsee palvelun tiettyyn muottiin, joka ei todennäköisesti vastaa meidän asiakkaamme tarpeisiin.

Kaikki asiat mitä meidän tiimimme ja organisaatio kokonaisuudessaan toteuttaa, tehdään joidenkin sääntöjen ja realiteettien mukaan. Lähes kaikki sisäisen prosessin vaiheet voi kuvata vastaamalla seuraaviin kysymyksiin, kuka tekee, kenelle, mitä, milloin ja miten? Mitä siis, jos sisäinen tuotteistaminen koostuukin pienempiin tuotteistettuihin osiin jaetusta kokonaisuudesta?

Käytännössä tämä voisi tarkoittaa, vaikka organisaation sisäisen wikin (esim. wikipedia on avoimen wikin päälle rakennettu tietosanakirja) käyttöönottoa. Wikiin kirjataan ajan kanssa kaikkien organisaation työtehtävien ja prosessien kuvaukset ja ohjeet, joita voidaan käyttää yrityksen sisäisenä käsikirjana.

Esimerkkeinä hyödyistä voisi olla, vaikka harjoittelijan tai uuden työntekijän saapuminen taloon. Hänelle annetaan ensimmäisenä päivänä linkki wikiin, jonka kautta hän löytää ohjeet, kuinka päästä luomaan kaikki tarvittavat tunnukset ja hankkimaan kaikki työtehtävissään tarvitsemansa työkalut.

Myös kaikki tuotannolliset prosessit dokumentoidaan wikiin. Tämä mahdollistaa eri tuotannoissa toistuvien asioiden tasalaatuisuuden sekä parantaa tuottavuusastetta. Se mahdollistaa myös prosessien järjestelmällisen kehittämisen, kun jokin parempi tapa keksitään toteuttaa jokin asia, päivitetään sille kuuluvaan wikisivuun uusi parempi tieto. Näin voidaan toteuttaa erilaisten projektien samankaltaiset osat tehokkaasti ja kirjoittaa varsinainen bisneslogiikka eli tuotteen asiakaskohtaiset toiminnallisuudet räätälöitynä.

Organisaation sisällä vapaa tieto kulkee ja leviää automaattisesti ja pullonkaulat eli toiminnan solmukohdat häviävät. Kun organisaation eri toiminnot on tuotteistettu, helpottuu myös markkinointi ja myynti. Niillekin kun on omat dokumentoidut prosessinsa.

Muita blogeja tältä tyypiltä

Asiakaskokemuksen parantaminen

CX eli Customer eXperience, tai tutummin asiakaskokemus.

Lukaseppa

Peli Hillo tulee, oletko valmis?

Peli hillo eli game jam on globaali tapahtuma jossa peleistä, pelaamisesta ja pelien tekemisestä kiinnostuneet ihmiset kerääntyvät yhteen viikonlopun ajaksi luomaan pelejä jonkin teeman ympärille.

Lukaseppa

MyDay: Joonas

MyDay videolla mukana myös muiden konnien lisäksi kissoja.

Lukaseppa