Tuotteistamisella tehdään asioista helpompaa myydä ja helpompaa ostaa.
Ideana on kehittää uutta palvelua tai tuotetta tai tuoda jokin entinen markkinoille uudelleen. Joskus tätä jälkimmäistä kutsutaan myös uudelleen brändäykseksi.
Ostamisen ja myymisen helpottaminen tapahtuu kun asiakas tietää parhaillaan jo nimen tai logon nähdessään mitä ostokseen sisältyy. Jos tuotteistetaan vaikka siivouspalveluita, on selkeää jos "Kevätsiivous" paketti tarkoittaa, että siivotaan ihan koko kämppä tai "Pientä pintojen putsailua" paketti sisältää pölyjen pyyhinnän ja imuroinnin.
Yleensä ihmiset tykkäävät jos tuntihinnan sijaan on mahdollista maksaa (vaikka sitten yläkanttiin mitoitettu) hinta, mutta jo ostaessa tiedetään kuinka paljon palvelu tulee maksamaan ja mitä sitä maksua vastaan saa.
Tuotteistamista aloittaessa on tärkeää huomioida esim. seuraavia asioita:
Coca-Cola on tuotteistanut juomansa varsin tehokkaasti. “Enjoy” lupaus on lähes sama kaikille asiakkaille, vaikka itse tuote voi vaihtua varsin radikaalisti. Coca-Cola tarjoilee samasta juomasta todella laajan kirjon eri versioita eri asiakasryhmille: Cherry Coke, Coca-Cola Vanilla, Coca-Cola Citra, Coca-Cola Life, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Light jne.
Tuotteistamisesta on juteltu myös aiemmin
Myös alla olevalla videolla aikanaan tiivistimme tuotteistamisen pääperiaatteet
Konkursseja uutisoidaan kuin sieniä sateella ja Suomen Yrittäjienkin tilastojen mukaan on jopa 26% lisäystä konkurssihakemusten määrässä viime kuukausina. Mitenkäs tähän on päädytty?
Harjoittelu on pakollinen osa ammattiin valmistavaa tutkintoa erinäisissä oppilaitoksissa. Mikäpä sen parempi muoto nähdä oikeaa työmaailmaa, mutta kuuluuko palkka osaksi oppilaitoksen harjotteluita?
Posti on ollut pitkin vuosia digitalisaatiota vastaan vaikka he voisivat hyötyä siitä aivan suunnattomasti.
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä