Facebookin Puskaradio ryhmissä kysellään jatkuvasti suosituksia erilaisista palveluista alueella. Suosittelumarkkinointi yksinkertaisuudessaan perustuu siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen kumminkaimankoiran kokemusten perusteella. Sana kulkee ihmiseltä ihmiselle ja “puskaradio” onkin yksi vanhimmista markkinoinnin tavoista, mutta edelleen yksi tehokkaimmista, varsinkin kasvavan digitalisaation ja sosiaalisen median myötä. Asiakkaat edelleen luottavat kaikista eniten suosituksiin ja hyödyntävät yhä enemmän muiden asiakkaiden kokemuksia. Koodersille suosittelumarkkinointi on selkeästi nykyään tehokkain markkinoinnin keino, mutta se alkoi näkymään vasta noin kolme vuotta yrityksen perustamisen jälkeen.
Suosittelumarkkinoinnin käyttäminen vaatii yritykseltä jo paikallista tunnettavuutta eikä se luonnistu hetkessä. Yleensä uudelta yritykseltä kestää se muutama vuosi ennen kuin yritys tunnistetaan ja tiedetään paikallisesti. Tällä ajalla yrityksen pitää tehdä paljon töitä luodessaan omaa brändiä. Brändi on avainasemassa suosittelumarkkinoinnissa, sillä kuntoon hoidetun brändin ansiosta suosittelumarkkinointia syntyy. Kun asiakas lähtee tyytyväisenä, suosittelumarkkinoinnin hyödyntäminen alkaa yrityksessä kuin itsestään.
Jotta yrityksesi löytää esimerkiksi muut yrittäjät, pitää verkostoitua ja olla esillä. Hyvä tapa verkostoitumiseen on esimerkiksi osallistua erilaisiin workshoppeihin ja tavata uusien työtilojen ääressä muita yrittäjiä. Elä kuitenkaan ole liian tyrkky, maltti on valttia. On esimerkiksi hieman tökeröä tarjota heti ensimmäisenä asiana käyntikorttia, vaikka keskustelukumppani ei vielä edes tiedä kuka sinä olet ja mitä yrityksesi tekee.
Joonas on esimerkiksi suositellut somessa Katu Cateringia, koska hänen mielestään heillä on Joensuun parhaimmat grillimätöt. Yrityksen omistajat ovat myös tuttuja ja heiltä on saatu todella hyvää ruokaa ja palvelua. Joten tässä vaiheessa voisi todeta enneminkin että "miksi ei somesuosittelisi", parhaassa tapauksessa myös meidät muistetaan hyvästä suosituksesta. Voit luottaa karmaan ja suositella yrityksenä asiakkaille myös muita toimijoita, jotka itse tiedät heidät hyviksi tekijöiksi. Vastavuoroisesti he voivat suositella asiakkailleen sinun palveluitasi. Toistuva molemminpuolinen suosittelu yritysmaailmassa voi johtaa jopa yritysyhteistyöhön.
Joskus suositusmarkkinointia syntyy myös yksittäisten henkilöiden takia, vaikka suosittelija ei varsinaisesti ole asiakkaasi voi hän olla osa lähipiiriäsi tai lähipiirisi lähipiiriä. Esimerkiksi rinnakkaisluokkalainen saattaa saapua yritykseesi asiakkaana vain koska olet joskus aikoinasi koulussa jäänyt mieleen hyvänä tyyppinä tai olet joskus jutellut mukavia verkostoitumistapahtuman saunassa muiden yrittäjien kanssa. Vaikka itse en ole mestari verkostoituja, minua on suositeltu Facebook ryhmässä aiemman “asiakkaan” toimesta, kun joku etsi muotokuvapiirtäjää.
Parhaaseen asiakaskokemukseen pääset silloin, kun ylität asiakkaan odotukset, Koodersilla se on käytännössä ollut niinkin itsestään selvä asia, kuin tehdään se mitä ollaan alunperinkin luvattu. Jos olet luottamuksen arvoinen, suosittelumarkkinointi voi olla sinulle hyvinkin tehokas keino. Suosittelumarkkinointi omalla tavallaan erottelee jyvät akanoista, sillä vain toimivat yritykset voivat hyödyntää suosittelumarkkinointia. Panosta tuotteesi laatuun ja henkilökohtaiseen palveluun, sillä varsinkin palveluliiketoiminnan asiakassuhteet ovat vahvoja ja tärkeitä suhteita suosittelumarkkinoinnin kannalta. Suusta suuhun suosittelulla on enemmän painoarvoa kuin tusina kommenteilla sosiaalisessa mediassa.
Varmasti harjoitat itsekin suositusmarkkinointia jonkun yrityksen eteen tai olet suosittelumarkkinoinnin “uhri” lähes päivittäin edes tiedostamatta sitä. Kuuntelemalla kaverin mielipiteitä erilaisista tuotteista ja palveluntarjoajista saatat löytää jotain, jota itse et ikinä olisi älynnyt edes harkita.
Kuinka brändätä ja markkinoida kesällä? Aina ei tarvitse markkinoida mielipuolisella raivoilla vaan loma-aikana selviät vähemmälläkin
Avoimet ovet on pidetty, joten nyt voidaan näyttää kauniita tilojamme myös videolla!
Juttelin tästä hieman kotona ääneen ja sainkin ruokakunnan toiselta aikuiselta kommentiksi: “Mietin tätä just pari päivää, sen kaikessa absurdiudessaan. Entä jos meilläkin työhaastattelussa kysyttäisiin, millaisia betonivaluja teet kotona.” Jjjjjep, miksi koodarin pitäisi olla yhtään sen kummempi yli-ihminen?