Yleisin syy IT-projektin epäonnistumiseen

14.06.2018 09:00:11
Työkaluja joka lähtöön

Olen ohjelmistokehittäjä, eli kehitän työkseni ohjelmistoja. Mikä se ohjelmisto on? Se on massiivinen kasa ohjeita tietokoneelle, jotka kertovat kuinka sen kuuluu käyttäytyä kun käyttäjä sitä härkkii ja tökkii eri suunnista. Ohjelmiston rakentamiseen kuuluu aivan valtava kasa tietotaitoa todella monella eri tasolla, aivan kuin moniin muihinkin aloihin.
Tämä on se tuote ja palvelu, josta joku taho maksaa ja jota joku tulee käyttämään omassa arjessaan  päivittäin, usein jopa monta tuntia päivässä. Rakennan siis eri alojen ammattilaisille työvälineitä, jotka ovat parhaimmillaan verrattavissa vaikka vasaraan rakennustyömaalla, todella yksinkertainen ja helppokäyttöinen työväline joka ratkaisee yllättävän monta ongelmaa.

Olen joutunut katselemaan todella kammottavia ohjelmistotyökaluja, joita eri alojen ammattilaiset joutuvat käyttämään joka päivä. Valitettavan usein työkaluja voisi verrata kottikärryihin jonka toisesta kyljestä törröttää naulapyssy ja toisesta moottorisaha, eikö olekin todella hyvä idea, kaikki kärpäset yhdellä huitaisulla? Ongelma on todennäköisesti laajempi ja vakavampi kuin uskallan edes pahimmissa kuumeunissani pelätä. Tämänkaltaisia työkaluja tuntuu olevan vieläkin käytössä todella monissa paikoissa, eniten kuitenkin pelottaa se että joku saattaa rakentaa niitä jatkuvasti lisää.

Tämä on mahdollista, kun työkalun suunnittelee työkalusuunnittelija, joka ei ole eläessään nähnyt rakennustyömaata. Työkaluyrityksen myyjä on kuunnellut asiakkaan ongelman: “Meille tulee jatkuvasti lautatavara väärän mittaisena, tämä hidastaa rakennusurakoiden valmistumista. Lisäksi kottikärryt tuppaavat olemaan kateissa jatkuvasti”. Jonka pohjalta hän kuvailee työkalusuunnittelijalle minkälaisen työkalun asiakas hänen mielestään haluaa ostaa: “Tehokas työkalu jolla voi hallita lautojen pituutta, lupasin myös että se tehostaa rakennusprosessia ainakin 30%, sekä estää kottikärryjen ja muiden työkalujen katoamisen”, tämän kuvauksen kuultuaan työkalusuunnittelija vetäytyy työpajaansa ja tulee ulos vasta valmiin tuotteen kanssa. Ei ihme että rakennushenkilöitä ahdistaa seuraavassa rakennusurakassa, kun näkevät ensimmäistä kertaa uudet varta vasten heitä varten suunnitellut ja valmistetut työkalut edessään.

Tästä syystä ohjelmistokehittäjän pitää tietää kaiken sen ohjelmistojen kehittämiseen liittyvän tiedon lisäksi, mihin ja miten tulevaa työkalua käyttävä henkilö oikeasti haluaa ja tulee työkalua käyttämään. Eli miten työkalu saadaan tuottamaan mahdollisimman paljon arvoa asiakkaalle. Vastaus arvon maksimoimiseen löytyy parhaiten asiakkaalta ja tulevilta työkalun käyttäjiltä. Meidän tehtävämme on olla mukana kädet savessa auttamassa arvon etsimisessä, jäsentelyssä ja tämän pohjalta toteuttaa se työkalu, joka sen suurimman arvon tuo. Kannattaa siis valita toimittaja, jota oikeasti kiinnostaa miten monimutkaiset ongelmat voidaan ratkaista yksinkertaisesti sekä tarkoituksenmukaisesti.
 

Ongelmiin yksinkertaisia ratkaisuja

 

Tähän auttaa onneksi tiedonjano. Tykkään uppoutua eri alojen prosesseihin ja jopa opiskella tarvittavia aloja vähintäänkin pintapuolisesti, jotta pystyisin pääsemään paremmin käyttäjien pään sisälle ja ymmärtämään heitä paremmin. Sillä vain ymmärtämällä käyttäjää, voi tälle löytyä se oikea ratkaisu.

Et siis voi ohjelmistokehittäjänä tietää liikaa muista aloista. Pyöräilymatkoilla tulee yleensä kuunneltua informatiivisia podcasteja eri alojen yrittäjien arjesta, tai vaikka TED (Technology, Entertainment, Design) konferenssin puheenvuoroja, joiden aiheet vaihtelevat todella villisti. Työn ohessa on tullut tutkittua kroonisten alaraajahaavojen hoitosuosituksista, aina makutiiviste nesteiden kemiallisiin koostumuksiin asti. Joten voisin väittää että skaala on todella laaja ja uusia näkökulmia löytyy jatkuvasti, aina on ollut todella mielenkiintoista loikata eri alan asiantuntijan saappaisiin.
 

Muita blogeja tältä tyypiltä

Peli Hillo tulee, oletko valmis?

Peli hillo eli game jam on globaali tapahtuma jossa peleistä, pelaamisesta ja pelien tekemisestä kiinnostuneet ihmiset kerääntyvät yhteen viikonlopun ajaksi luomaan pelejä jonkin teeman ympärille.

Lukaseppa

Digiminä, vol. 4: Oman tietokoneen kasaaminen

Oman tietokoneen kasaaminen voi tuntua todella pelottavalta ajatukselta sitä ensimmäistä kertaa tehdessä. Se on kuitenkin helpottunut vuosien varrella huomattavasti.

Lukaseppa

Oman alansa löytäminen: Roolipeleistä reskontraan

Pelejä, pelien tekemistä ja pelaamista. Pelien teko oli se ykkös juttu mitä aioin tehdä isona.

Lukaseppa
Joonas toimi aikanaan Koodersilla käytettävyyden ja Zenin mestarina.


Aiheet
Muita blogeja tältä tyypiltä